Hallo lieve lezers, wat fijn dat u er bent!
Bent u voor het eerst hier, of bent u al bekend?
Stamp maar met uw voetjes, handjes in de zij,
Want met àlle lezertjes zijn we reuzenblij!Waar slaat dat nu weer op, hoor ik u denken.
Wacht maar even, het komt zo aan de orde.....
Dus opnieuw naar dat mooie nieuwe filiaal van de
Lidl in Groningen (Wielewaalplein), gevonden dankzij de aanwijzingen van Prinsesje Miek Miek (u weet wel, die met die mooie ogen....).
En meer dan geslaagd! Kocht niet alleen The Greatest Showman, maar nog een paar meer.
Oorzaak daarvan was het ruime assortiment, dat is ook wel eens anders.....
Dit soort grootgrutters biedt met enige (on-)regelmaat een aantal films te koop aan, en soms is de keus dan tamelijk beperkt.
Dat is nu bepaald niet het geval! U kunt kiezen uit diverse genres, van kinder- of jeugdfilms tot en met sciencefiction of horror aan toe!
En diverse uit de categorie 'waar gebeurd', dat spreekt mij altijd wel aan!
Daarbij onder andere The Post, de film uit 2017 van Steven Spielberg over The Washington Post ten tijde van de Pentagon Papers (1971) met in de hoofdrollen Meryl Streep en Tom Hanks. Genomineerd voor twee Oscars.
En ook Molly's Game uit hetzelfde jaar. Het waargebeurde verhaal van Molly Bloom, ooit een getalenteerd skiester.
In een kwalificatiewedstrijd voor de Olympische winterspelen van 2002 crasht ze op onvoorstelbare wijze, wat het einde van haar sportieve loopbaan betekent.
Ze maakt vervolgens de overstap naar de professionele pokerwereld. Met groot succes, tot de FBI een onderzoek begint.....
Ook deze film was genomineerd voor een Oscar, in de categorie origineelste script.
Verder ook diverse succesvolle jeugdfilms, als bijvoorbeeld de GVR en Ice Age 5.
Ha, de variatie op een bekend thema in de aanhef hierboven.
Juist vroeg ik mij af of de immens populaire serie De Luizenmoeder ooit op dvd zou verschijnen (ik had nog nooit een aflevering gezien, waardoor ik tot een kleine minderheid behoor....) en zie daar: ook de complete eerste jaargang staat op twee schijven (voor één prijs!) bij deze filmkeuze in de Lidl.
Zodat ik in twee avonden het volledige eerste seizoen heb kunnen verwerken...... Vandaar bovenstaande uiting van blijdschap.....!
Wel veel over gelezen uiteraard, maar niet gezien. Afgelopen zondag keken bijna 4 miljoen landgenoten naar de eerste aflevering van de tweede jaargang!
Snap niet dat de onderwijswereld niet in opstand is gekomen, want een Hoofd der School die het verschil niet kent tussen een paard en een ezel dient echt op staande voet ontslagen te worden....... Satire heet het dan......
Ha, en ook daar kwam het circus zijdelings voorbij in de voorlaatste aflevering. Eerder zag je al wel circusdingen staan in de directiekamer, dus de passie was er!
Tot wanneer de films te koop zijn wordt nergens vermeld, dus wacht niet te lang.
Op onderstaande pagina uit de folder van vorige week ziet u rechtsonder de dvd-aanbieding.
En het zijn er heel wat meer dan in de advertentie vermeld staan!

Tipje voor filmliefhebbers: jaarlijks heeft de
Aldi ten tijde van de Oscaruitreiking (die binnenkort weer plaats vindt) altijd een serie films te koop die in het verleden geëerd werden met een Academy Award, zoals dat beeldje officieel heet.
Die staan dan doorgaans niet in zo'n mooie opvallende display als dit keer bij de Lidl, maar gewoon ergens tussen de non-foodproducten.
Onder het motto: Koop je geen film, dan koop je wel sokken!
Overigens werd ik mij in die verder mooie winkel er wel weer aan herinnerd waarom ik daar geen dagelijkse boodschappen doe. En met mij vast wel anderen......
Want ondanks de aanwezigheid van maar liefst acht (!) kassa's mag je blij zijn wanneer er drie open zijn!
En dus sta je weer eens ouderwets lang in een lange rij te wachten om af te mogen rekenen.
Ook het nieuw geopende filiaal in mijn woonplaats adverteerde met: 'Nu zeven kassa's en een servicebalie!', maar verzuimd te onthullen hoeveel daarvan er maximaal of gemiddeld geopend zullen zijn!
Nee, dan toch maar liever naar mijn AH met zelfscanners. En dan bedoel ik nog niet eens van die lastige dingen die je de hele winkel door mee moet slepen, maar alles aan het eind gewoon zelf scannen.
Met zoveel scanners dat er altijd wel plaats is. Ideaal!
Ooit zullen ook zaken als de Lidl en de Aldi het licht gaan zien, al laat dat dus nog even op zich wachten.....
Oja, veel kijkgenot gewenst!
En wat de film die aanleiding hiervoor was betreft nog het volgende.
Het allerleukste van het bezitten van een film op dvd vind ik vaak de extra's.
Dat kan achtergrondinformatie zijn over het verhaal en/of 'the making of'. Of bloopers en delated scenes.
Bij The Greatest Showman zijn die in ruime mate aanwezig, samen bijna net zo lang als de hele film!
Hoewel de meesten uwer mijn adviezen doorgaans als vliegen in de wind slaan wil ik u toch adviseren in dit geval 'De Familie Achter....' en 'Het Spektakel' te bekijken VOORDAT u de film gaat zien. U doet zichzelf daar een groot genoegen mee! Zonder dat het ten koste van de film op zich gaat.
U zult versteld staan en nauwelijks kunnen geloven wat er aan het maken van deze film te pas is gekomen.
Er is niet minder dan zeven jaar aan gewerkt door in totaal maar liefst 15.000 mensen!
Uniek is verder de studio waar de opnames plaats vonden. In een voormalige fabriekshal werd een compleet circus met drie pistes nagebouwd!
Dit bleek de enige manier om de acteurs tot de hoge prestaties te verleiden die ze leverden, niet in het laatst ook door de stuwende werking van hoofdrolspeler Hugh Jackman. Onvoorstelbaar, wat een energie!
Iets heel aparts zijn in dit geval ook de aquarellen die gemaakt werden in plaats van het gebruikelijke notebook.
Werkelijk juweeltjes (juist voor circusliefhebbers) en verzameld in uitgebreide galerieën op de dvd.
Mooi filmpje hoe zo'n schilderij tot stand kwam:
https://www.youtube.com/watch?v=nQgZWVXHar0Nogmaals: veel kijk- en circusplezier!