Lisa schreef:
Dus niet de dieren uit hett circus, maar betere leefomstandigheden. Houd dus in... dat er altijd dieren in het circus zullen zijn, mits de omstandigheden, leefomstandigheden en diens meer maar goed geregeld zijn. Eventueel bij wetgeving.!!!!!!
Nee. Zoals Kiwi al aangeeft kan een circus die ruimte nooit geven, omdat het een reizend geheel is en 'compact' blijft. Tijgers, leeuwen, olifanten e.d. hebben RUIMTE nodig. Veel ruimte om goed in te kunnen leven. Bij een circus krijgen ze dat gewoon niet. Ze zitten in kooien van enkele vierkante meters. En heel af en toe mogen ze in een kooi die iets groter is. Als argument dat de dieren als tijgers/leeuwen dat niet erg vinden zegt het circus: "In de natuur liggen de dieren de grootste tijd van de dag". Ten eerste is het dan apart dat de dieren dan hele lange tijd van de dag constant aan het ijsberen zijn. En ten tweede betekent dat niet dat de dieren dan wel in kleine kooien gehouden kunnen worden. Ze hebben een goede omgeving nodig, gevarieerd, etc. zodat er geen verveling ontstaat, etc.
Kortom wij vinden naast dat we vinden dat dieren niet voor amusement gebruikt/misbruikt mogen worden dat de leefomgeving van die dieren niet toereikend is. We kunnen ze echter ook niet naar de natuur brengen, dus moet er gekeken worden naar wat een stap voorwaarts is. En het optimale binnen onze samenleving is ze in een gesloten opvangplek uit te zetten, waar hun natuurlijke omgeving nagebootst is.
Citeer:
Praten jullie dan met politieke partijen?
Ja
Citeer:
Met circusverenigingen (VNCO) of met circusdirecties.
Ik heb een paar keer een discussie gehad met mensen van het circus waaronder vanuit de 'top'. Maar als die naar mij toelopen, mij direct beschuldigen van vandalisme en van dierenbevrijding e.d., dan houdt het op. Ook een keer dat die directeur van GRS die naar mij toekwam. Deze beschuldige me direct van borden beplakken. En toen we het over de dieren hadden. Toen riep die dat we nog nooit bij de dieren gekeken hadden. Ik zei dat we foto's hebben dat we wel gekeken hebben. Toen zei die nog een keer dat we nog nooit zijn wezen kijken etc. Ook zei die iets over de huisvesting van dieren wat niet klopte, terwijl die in de krant het weer anders had gezegd.
Dus ik had wel het gevoel dat een discussie met die personen nou niet echt zou helpen, terwijl ik best wel enig uitleg wil geven wat onze mening is. Dat we het niet eens worden is duidelijk.
Citeer:
Kijken jullie wel eens naar een optreden van circusdieren, maar ook naar de huisvesting?
Wij hebben vele circussen bestudeerd.
Citeer:
Is dit bij alle circussen hetzelfde.?
Er zijn verschillen.
Citeer:
Zijn er goede diervriendelijke circussen en dus ook slechte?
Je kan gradaties maken, maar in feite is het welzijn van de dieren maar minimaal. En kan ook nooit hoog genoeg worden.
Citeer:
Is cirus met dieren nu eenmaal jullie doelwit om succes te verkrijgen of zijn er ook circussen die het ' in jullie ogen' goed voorelkaar hebben?
Circussen zonder dieren

Tot nu toe heb ik geen enkel circus gezien die enige moeite heeft genomen voor de dieren om het welzijn omhoog te gooien. Dus dat vind ik wat zeggen over de houding van het circus.
Maar in onze ogen zijn circussen met dieren altijd niet goed voor de dieren. Bij gedomesticeerde dieren kan je afgezonderd van de circuselementen het welzijn/leefomgeving hoog opkrikken naar een niveau van boven het gemiddelde van een gemiddelde huisdierbezitter.
Citeer:
Waarom dan zo'n menigte namaakdieren en toneelspelletjes voor de circustenten. Nog niet te noemen de dwangmatige uitdeling van folders en flyers en de hierbij uitlokkerige WANsfeer. Bedenk dat je hier een industrieel-erfgoed, die al vele jaren de burgers van nederland een dienst bewijst, danwel uitlaadklep biedt, kapot maakt.
Industrieel erfgoed? Cultureel erfgoed bedoel je? Wij zijn echt niet voor verdwijnen van circussen hoor. Ik pleit zelfs ervoor dat er subsidieregelingen komen voor de circussen. Die het bestaan van circussen garandeerd.
Citeer:
Binnenkort mogen we ook al niet meer roken in een uitgaanscentrum. Nu al niet meer op stations en openbare gebouwen. I
Terecht. Iedereen die in uitgaansgelegenheden komt heeft grotere kans op longkanker door al het rook. Waar bij een kruispunt maar 5gr fijnstof word gemeten wordt in een rokerig cafe 1000% meer gemeten. Zoiets was ongeveer die verhouding.
Kijk.. als iemand wil roken.. best, maar dan kan die ook thuis in zijn kamer doen. Daar hoeft die zijn rook en uitstoot echt niet op te dringen aan anderen. Sowieso zijn de rokende mensen een enorme kostenpost voor de burger plus dat de ziekwordende meerokers ook kosten oplevert. Plus dat roken slecht is voor het milieu. Hele stukken regenwoud gaan er door kapot.
Citeer:
Ik denk dat er een keuze vrijheid moet blijven voor de inwoner van Nederland. DEMOCRATIE....dat woord kennen jullie toch wel..
Wat Kiwi al zegt.