|
Dagblad De Stentor besteedt flink aandacht aan de komst van dit circus in Putten: https://www.destentor.nl/harderwijk/bab ... ~ae6fbd0b/Met tekst, foto en video! Babykameel Elsa is de publiekslieveling bij Circus Renz Berlin in Putten Altijd al eens een kameel willen aaien? Dan is daar nu de kans voor. Circus Renz Berlin, dat zijn tent heeft opgeslagen in Putten, heeft een witte babykameel die door het publiek geaaid mag worden in de pauze tussen de circusvoorstelling.De witte babykameel Elsa is één maand oud en ze is dé attractie van Circus Renz. Een tweede babykameel Bijlie, is drie maanden geleden geboren in het circus. De dieren zijn dol op Sarina Renz van het circus. Zodra zij verschijnt, lopen alle kamelen achter haar aan. ,,Ze hebben net hun vacht verloren'', vertelt Renz. ,,Het zijn Siberische kamelen. In de winter hebben ze een dikke vacht, in de zomer verliezen ze die. We hebben tien kamelen.’’Vallen Siberische kamelen niet onder het verbod op wilde dieren in circussen?,,Nee, Siberische kamelen mogen wel in het circus. Mensen komen naar het circus voor clowns en acrobaten, maar vooral voor de dieren. Dieren zijn altijd de belangrijkste reden geweest voor een bezoek aan het circus. Sinds in 2015 het verbod van kracht is geworden, zijn bezoekersaantallen teruggelopen. Het leven is moeilijk voor circussen. De concurrentie van internet is groot. Kinderen zitten tegenwoordig liever achter de computer. Ze spelen minder buiten en komen ook minder naar het circus. Maar bij ons kunnen ze nog een babykameel huren.’’Zijn kamelen de enige dieren bij Circus Renz Berlin?
,,We hebben ook een hondenshow, Arabische volbloedpaarden, Friese hengsten, Haflinger paarden, lama’s, alpaca’s. En ganzen en kippen, maar die treden niet op. Onze jongste artiest is mijn dochter Shakira, ze is 9 jaar. Ze staat op de rug van galopperende gespikkelde pony’s.’’Klopt het dat er steeds minder circussen komen naar de West-Veluwe?,,Dat weet ik niet, ik kan alleen voor onszelf spreken. Wij zijn met Circus Renz Berlin in 2015 voor het laatst in Putten geweest. In 2016 waren we nog in Harderwijk en in 2017 zijn we volgens mij in Zeewolde geweest. Dat is toch best vaak? We toeren door heel Nederland, maar we zijn soms ook in Duitsland, Oostenrijk, België en Denemarken. Als je te vaak in dezelfde gemeente komt, is de show niet nieuw. Wij willen altijd een nieuwe voorstelling brengen. Elke twee jaar doen we een volledig nieuwe show. Dus voor mensen in deze regio is de voorstelling die we nu doen weer helemaal nieuw.’’Hoeveel mensen passen er in de circustent?,,Dit is de grootste tent in Nederland van een rondreizend circus: 38 meter diameter. Er passen duizend mensen in. We hebben zeven vrachtwagens en zijn met twintig mensen. De voorstelling duurt twee uur en tijdens de pauze mogen mensen de babykameel Elsa aaien.’’Circus Renz staat op de parkeerplaats aan de Halvinkhuizerweg 78 in Putten. De voorstellingen zijn donderdag 5 juli om 19.00 uur, vrijdag 6 juli om 17.00 uur en zaterdag 7 juli om 15.00 uur. Kaarten zijn te koop aan de kassa bij de tent. Madeleine Renz met babykameel Elsa in PuttenMet video dus......
|
|