Nou, dan maar overmorgen...
Een poging, want opnieuw niet al teveel tijd.
Herinner me mijn enigszins stijgende verbazing bij het lezen van het allereerste bericht van dit onderwerp.
Nota bene de allergrootste Krone-fan die ons land kent, en die uit zijn kritiek op dat circus.
Liefde maakte dus kennelijke niet blind.
Het zette me wel een beetje aan het twijfelen. Ben ik al geruime tijd iedereen met maar enig circusgevoel richting Leer te sturen, moet ik mezelf afvragen of dat wel de moeite waard is.
Tot op bepaalde hoogte werd er op de kritiek teruggekomen, het zou wel zo´n vaart niet lopen.
Vreemde reacties kom je dan soms tegen tijdens dat zendingswerk.
Een verstokte Groningse circusliefhebber, van kind af aan, ziet de flyer en reageert bij het zien van Tsavo: 'Maar zoiets hoort in een circus niet thuis'.
Zie hier de sluimerende invloed van de dierenactivisten.....
Ik ben er vorige week een dag wezen kijken -dat lazen jullie al- en zondagmiddag naar de voorstelling.
Was er ruim op tijd, dus ook nog heerlijk op een aflopend terras aan de waterkant gezeten. Bij de Kulturspeicher annex bibliotheek.
Een uur tevoren bij het circus aanwezig. Parkeergelegenheid genoeg. zag maar een enkele Nederlandse auto. Uit Heteren (of omgeving) aan het kenteken te zien.
Tijdig aanwezigen werden geheel onverwacht getrakteerd op een antieke trein die zo goed als pal voor het circus tijdelijk pauzeerde. Bomvol, zoiets wil altijd wel.
Het waren drie zogenaamde railbussen (zie foto), ze schijnen ook in Zuid-Limburg nog te rijden. Daar is trouwens de foto gemaakt.....

Zouden ze in Leer normaal gesproken op een troosteloos industrieterrein hebben stilgestaan, nu stonden ze plotseling voor het bekendste circus van Duitsland!
Jammer dat een circusbezoek niet bij het uitstapje was ingepland.
Naar binnen. Met een zelf uitgeprint e-ticket, de controleur keek er verbaasd van op.
Ja en dan de kritiek, want die heb ik ook wel.
Sleets, dat is het woord dat me daar inviel en zich steeds bleef herhalen.
Volgens het programma beschikt het circus over een Café-Bar voor het optimale circusgevoel. Heb die niet kunnen vinden. wel een voorplein met een verkoopwagen en wat kraampjes.
Waarvan die met slush-puppie en braadworst lange tijd onbemand was. Niemand anders kon of mocht de klanten daar helpen.
Een aantal zithoekjes waarvan maar twee in de schaduw en de rest dus in de brandende zon. Niemand wilde daar gaan zitten.
Gelukkig ging de tent erg vroeg open.
Onderin inderdaad aardig geklimatiseerd, bovenin was dat een stuk minder. Maar dat lijkt me logisch.
Tijdens de voorstelling bleef de onderkant aan de kant van de wind openstaan, wat voor lelijk tegenlicht zorgde.
De toiletten deden het, maar meer ook niet. Stammen denk ik dan ook ver uit de vorige eeuw. Voor € 0,30, waar de meeste circussen al snel een halve euro rekenen.
Alles verder aardig aan de prijs, maar wat wil je.
Toch een koopje gevonden: een halve liter goed gekoelde ijsthee met perzik voor maar € 2,-! Dat is dan weer tè goedkoop......
De kraam met souvenirs. Een beetje rommelig en bescheiden. Hebben ze acht verschillende T-shirts te koop, waar bij staat 'ín de maten S tot XL', blijken ze in die grootste maat slecht's één model beschikbaar te hebben. En dat was niet de leukste....
Heel wat anders (en nu gaan we toch vergelijken) als bijvoorbeeld Charles Knie of Probst om maar te zwijgen over Roncalli.
Een programma gekocht voor € 7,-. Maar dan heb je ook wat!
Bijna 500 gram, het leek haast een kilo! Tja, en dacht hetzelfde als Hugo wat een in memoriam van Christel Sembach-Krone betrof.
Wel was er overigens een vitrine aan haar gewijd.
Ook een inleg met programmawijziging zou geen kwaad kunnen bij een meerjarige tournee.
Dat je geen paar ton aan gedrukte boeken weg gooit snap ik ook wel.
'Evolution' is de naam van die tournee. Ach en het beestje moet toch een naam hebben. Want toepasselijk is die dan weer bepaald niet.
Wat al blijkt uit de ondertitel: 'Krone bleibt Krone'.
Dus weinig evolutie....
Wat inderdaad geen kwaad zou kunnen.
Grotendeels met Hugo eens. In het programmaboek staat ergens: Ons visitekaartje: een piste vol olifanten!
Nou dan wordt het hoog tijd om nieuwe (visitekaartjes) te laten drukken, door wat voor omstandigheden dan ook.
Want goed komt het zeker nooit meer, daar ben ik van overtuigd.
Dan die exoten. Daar verbaasde ik me al over tijdens mijn werkbezoek op dinsdag. Over dat ik die dus niet zag.
Prachtige foto in het programma met niet minder dan vier zebra's en ook kamelen.
Nu kan er met zebra's iets gebeuren en is vervanging niet heel simpel. Maar wel mogelijk.
Voor kamelen ligt dat wel een stuk eenvoudiger: die fokken er aardig op los. Langs de snelweg bij Marum koop je zo een kudde! Ook nog mèt circusbloed!
Maar ook bij andere circussen.
Die lama's, inderdaad een lachertje. Stevig vastgehouden door de jongedames lopen ze een paar rondjes door de piste.
Meneer voorop, en dat is maar goed ook, zo willig als hij dinsdag was....
Wat de dames van het ballet betreft: ik denk niet alleen dat het er minder waren (zoals Maro constateerde, en die weet van wanten) maar ook minder ervarene.
Soms waren de verrichtingen allesbehalve synchroon.
Het grote ballet (niet eens als nummer genoemd) Rhytmen und Folklore was wel aardig maar erg lang.
Het geluid. Geen orkest, maar dat was geen verrassing. Vaak schreef ik: beter een goede band dan een slecht orkest.
Maar ook hier verliep alles niet vlekkeloos. Een melodie werd bruusk afgebroken om een ander nummer te starten.
Maar niet iedereen kan nu eenmaal altijd zijn dag hebben.
De aankondiging vooraf: 'Vergeet alles op circusgebied wat je al kende nu je naar Circus Krone gaat'. Schromelijk overdreven, al is dat in de reclame nu eenmaal toegestaan.
Het grootste en het beste circus ter wereld? Idem dito.
Het grootste en het beste roofdierennummer ter wereld dan uiteraard weer wel. Kippenvel en tranen van ontroering wisselden zich bij mij af.
Het beste papegaaiennummer ter wereld. Ook dat klopt. Prijs me rijk in de pauze met zo´n mooie geelblauwe ara op de foto te hebben mogen gaan.
DEEL IIDaar zijn we weer.......
Over de rest van het programma.
De Opening vond ik erg rommelig, zag dat wel eens beter.
De paardendressuur van Jana Mandana kon best een stukje beter. Bij de vrijheidsdressuur kreeg ze ze niet keurig op een rij, bijvoorbeeld.
Erg jammer dat Tonito er niet (meer) was. Die is ongetwijfeld samen met zijn eega elders op tournee. Ik ben een groot bewonderaar van hem.
Zo niet van Fumagalli. Kan die niet eens wat anders dan een dronken bijtje spelen? Een meisje vooraan kreeg de volle lading recht in haar gezicht en vond dat allesbehalve leuk.
Over de Mongolen ben ik het (opnieuw) roerend met Hugo eens. Een prima afwisseling.
Het trapezenummer stoorde me niet, maar als uitsmijter inderdaad iets te dun.
Vreemd, want links en rechts kregen de nieuwbakken dodenrad-artiesten nogal wat kritiek. Misschien wel niet te vergelijken met Crazy Wilson, maar van zo'n rad is er op de wereld dan ook maar één.
Het plaatsvervangende jonge stel heet Duo Danger (of Duo Dangerous, dat las ik ergens ook al) en komt uit Marokko.
Geen huis-, tuin- en keukenrad, maar een speciaal en mooi ontwerp. Wat je eigenlijk pas goed kon zien als je opzij zat en er in de breedte tegenaan keek.
De entree van hem was heel sterk. In het donker uitgelicht vanaf de achterzijde van de tribune over een oplopend koord naar vooraan boven de piste.
Aangekomen bij een mast liep hij nog even vrolijk heen en weer naar een van een andere.....
Zo kreeg Krone wellicht onverwacht zelfs een draadnummer -en niet het minste- in de schoot geworpen!
Op de kwaliteit van het nummer op zich heb ik ook weinig aan te merken. Er zijn er minder goed.
Vond dit zelfs geschikter als slotnummer dan de Flying Zuniga.
Maar dat is uiteraard persoonlijk.
Nou, dat was het dan ongeveer. Dient nog wel vermeld dat ik mezelf na de pauze flink heb opgewaardeerd. Van helemaal bovenaan naar de stoelen achter de loge.
En niet alleen vanwege het heersende klimaatverschil....
Bij de voorstelling waren zondagmiddag ruim 200 bezoekers, en dat was ongeveer het gemiddelde in Leer. Tussen de 200 en 250.
Wanneer men er in zou zijn geslaagd al die mensen op hetzelfde tijdstip richting circustent te lokken had men dus met één voorstelling kunnen volstaan. In plaats van de elf nu.
Over de reclame heb ik het vorige week al gehad.
Misschien was het zinvol geweest ook in de regio Groningen publiek te werven. Advertenties kosten geld, ik weet het, maar in deze komkommertijd zijn heel wat redacties ook erg blij met een aangeboden verhaal en gratis publiciteitsfoto's.
Overigens zijn alle reclameborden -weliswaar van plastic- nog altijd met ijzerdraad aan de hekken (o.i.d.) bevestigd. Ook al niet van het modernste....
Het nadeel van zo'n immens circus is dat het maar op een beperkt aantal terreinen terecht kan.
Dus biedt een kleinere tent en minder materiaal alleen maar voordelen.
Desnoods twee tenten, dat droomde ik vroeger al, de ene staat in de speelplaats en de andere is al opgebouwd in de volgende...
Van vergelijken houd ik eigenlijk niet. Al helemaal niet van groot met klein.
Ik kijk op verschillende manieren naar een circus.
Toevallig zag ik op exact hetzelfde terrein waar Krone nu stond een paar jaar geleden Circus Mirage. Een niet heel groot familiecircus.
Ze benutten nog geen achtste van wat Krone nodig had en daarbij hadden de dieren dan zo ongekend veel ruimte dat die van Krone er jaloers van zouden zijn geworden.....
Naar zo'n circusje kijk ik als een kind dat nog nooit een circus heeft gezien en geniet voor tien. Zozeer zelfs dat ik er een tweede keer voor naar Leer toog!
Bij een groot circus als in dit geval Krone is dat anders. Daarvan zijn de verwachtingen dermate hooggespannen dat ze daar dan ook maar aan moeten voldoen.
En dat was -helaas pindakaas- dit keer bepaald niet het geval.
Het was een flinke tijd terug dat ik ze voor het laatst zag en mijn herinneringen waren een stuk beter dan wat ik nu kreeg voorgeschoteld.
De vergelijking met bijvoorbeeld Charles Knie maar ook Probst (voor mij vanwege de menagerie) kan Krone niet doorstaan.
Hoop dat dit van tijdelijke aard is en wens ze veel wijsheid en beterschap.