Elders lazen we:
Citeer:
Big Top: Eerste Circus Michelin-Sterren toegekend
Maar dat is een kromme en uiterst riskante vergelijking. Ook al zou de Europarlementariër die de eerste (drie) 'prijzen' (lees waarderingen) uitreikte die horecaterm zelf hebben gebruikt.
Riskant, want de Michelin-ster is een streng beschermd begrip. Waarvan de eigenaren niet willen dat die pas en te onpas in andere sectoren wordt gebruikt.
Bovendien is er niets bekend over gradaties bij het in Europees verband waarderen van circussen.
De nu uitgereikte 'labels' zijn niet al te moeilijk geweest. Neem in drie landen het grootste of beste circus en klaar is Kees.
In dit geval waren dat het Duitse Circus Krone, het Franse Cirque Arlette Gruss en het Engelse Blackpool Tower Circus.
Tijdens de uitreiking werd niet verder ingegaan op die vergelijking met de diner-sterren.
Krijgen genoemde circussen nu één ster of direct drie?
Er zijn een aantal gestelde criteria waaraan een circus moet voldoen om voor een Big Top Label in aanmerking te komen.
Voorwaarden die zelfs voor mensen die goed thuis zijn in de circuswereld moeilijk te controleren zijn.
Het heeft er alle schijn van dat de organisatie dacht dat een groot bedrijf de zaakjes wel optimaal voor elkaar zal hebben.
Wat niet impliceert dat dit bij een kleiner bedrijf niet of misschien zelfs wel eerder het geval zal zijn.
Waarbij ik onwillekeurig denk aan een bedrijf als dat van Alex Sijm.
Maar wanneer een dergelijke onderscheiding aan Circus Sijm zou zijn toegekend had dat uiteraard niet voor allesomvattende publiciteit gezorgd.
Of komen minder grote bedrijven sowieso niet in aanmerking?
Het is en blijft een zeer moeilijke en riskante materie, dat waarderen en vergelijken van circussen.
Dat kwam hier in het verleden al wel vaker ter sprake. Vaak gaat het om appels en peren......
En zijn na de eerste drie nu andere Europese landen aan de beurt? Zoals bijvoorbeeld het Nationale Circus van Hongarije?
Prachtig circus met veel dieren. Ga er maar aanstaan om daar de sociale condities waaraan voldaan moet worden te controleren......
Wat ik me overigens ook afvraag bij de bedrijven die nu al wel onderscheiden zijn......