|
Ook ruime aandacht in de plaatselijke pers: https://www.bd.nl/tilburg-e-o/kevin-is- ... ~a960522f/Kevin is de jongste circusdirecteur van Europa en hij staat nu in Tilburg: ‘Dieren horen bij het circus’VIDEO | TILBURG - Kevin van Geet is met zijn 25 jaar de jongste circusdirecteur van Europa. Hij heeft al vijf jaar een eigen circus. Zijn Winter Wonder Circus staat nu op het Laar. Mét dieren, dat wil hij per se. Kamelen, Friese paarden en honden. Negen trucks staan er op het Laar, dertig aanhangers, caravans, woonwagens, pakwagens, de grote circustent, een mobiele paardenstal en een open tent voor de negen Siberische kamelen. Kevin van Geet loopt door zijn circusdorp alsof hij dat al jaren doet. En dat is ook zo, al vijf jaar. Op zijn 20e werd hij directeur van zijn eigen circus en met zijn 25 jaar is hij nu nog steeds de jongste circusdirecteur van Europa. Zijn Winter Wonder Circus geeft elf voorstellingen in Tilburg. Het programma is klassiek, een eerbetoon aan het circus dat 250 jaar geleden is ontstaan in Engeland. ,,Oud-legerofficier Philip Astley had een stal met paarden en begon die te dresseren. Hij liet zijn paarden in cirkels lopen. Dat was het begin, daarna kwamen acrobaten en clowns.”. Kevin van Geet heeft de passie voor circus niet van een vreemde. Zijn opa aan moederskant reist met circus Harlekino 's zomers langs campings en recreatieparken. Opa Peter was ooit automonteur en trok met zijn mobiele werkplaats met Renz en Boltini door het land en onderhield het wagenpark. ,,Nu heeft hij al dertig jaar zijn eigen circus. Zelfde tent, zelfde telefoonnummer. Van hem leerde ik dat imago essentieel is, doe alles eerlijk en correct.”
Met mijn hoofd bij het circus Na de middelbare school in Bladel ging hij studeren op de HAS in Den Bosch, tuin- en landschapsmanagement. Het was een keuze voor zekerheid, maar het circus trok hard aan hem. ,,Tijdens mijn opleiding was ik met mijn hoofd bij het circus en in mijn vrije tijd reisde ik steeds naar circus Belly Wien van de Duitse familie Zinnecker. Ik zat achter de knoppen en bediende het licht en geluid, na een tijdje ben ik de shows gaan presenteren. Daarom spreek ik goed Duits.”
Toen Belly Wien in Etten-Leur tijdens Kerst de tenten wilde opslaan, huurde de familie Zinnecker Kevin van Geet in voor de organisatie. ,,Ik deed alles, contact met gemeente, met het bedrijfsleven, kaartverkoop, pr. Een jaar later besloot Belly Wien niet naar Etten-Leur te gaan. Toen heb ik de rollen omgegooid. Niet zij huurden mij in, maar ik huurde het circus in, de tent, vrachtwagens alles.”
Meer een manager Vorig jaar was hij voor de vijfde maal met de kerstdagen met de tent in West-Brabant. Tijdens sinterklaas is hij met zijn circus in Gouda en nu staat Winter Wonder Circus voor de tweede maal in Tilburg. De acts komen van ver: Mexico, Oekraïne, Portugal. Het risico neemt hij zelf. ,,De drie circussen per jaar kosten me tussen de twee en drie ton, dat mag je gerust weten. Mijn salaris zit daar nog niet in. Ik moet het terugverdienen met de verkoop van kaartjes.” Hij praat als een zakenman en geeft dat grif toe. ,,Ik ben meer een manager dan een romantische circusdirecteur.”
Het was nooit zijn droom om zelf in de piste te staan. ,,Daar moet je vroeg mee beginnen, het is niet voor niets jong-leren. Maar als ik zelf een act zou doen, dan is het een act met dieren. Daar hou ik van, het is de oorsprong van het circus. Mensen willen dieren zien als de gordijnen in de piste opengaan, het blijft verrassend. De dieren in de piste zijn vertegenwoordigers van hun soortgenoten in het wild. In het circus laten we zien dat mens en dier een band opbouwen. Wij werken met Friese hengsten, Siberische kamelen en honden. Daarbij voldoen we aan alle voorschriften voor dierenwelzijn en lopen er zelfs op vooruit. Met het verbod op wilde dieren weet Den Haag niet waar ze mee bezig zijn. Natuurlijk ging het in het verleden wel eens fout bij sommige circussen, maar als een boer één koe slecht behandelt, gaan we toch ook niet alle boerderijen opdoeken?" Van Geet heeft een uitgesproken mening over circus en dieren. Die uitte hij ook al op tv, bij Pauw en in Hart van Nederland.
Het Winter Wonder Circus is dit jaar groter dan in 2018. In de tent zijn 250 zitplaatsen extra en er zijn deze keer elf shows. De eerste voorstelling is vrijdag, de laatste zondag 3 februari. De circusshow telt twaalf acts. Tijdens enkele shows treden ook kinderen van het Tilburgse jeugdcircus Pinilotta op.  Vergeet niet de video te bekijken!
|
|