Toe maar weer, meer dan 50 video's!
Na dit vrolijke intermezzo vervolgen we onze reis door het land van de onbegrensde mogelijkheden.
We trekken oostwaarts, ruim 2.700 km om precies te zijn.
Komen aan in de West-Siberische stad Omsk, met meer dan een miljoen inwoners.
En uiteraard een circustheater! Zoals in zo goed als iedere fatsoenlijke Russische stad!
Een aardige afstand vanaf Moskou, goed voor 36 uur sturen. Hoop dat ze daarbij rekening hebben gehouden met de soms niet al te geweldige gesteldheid van het wegennet.....Het zal, met een gemiddelde van onder de 80.......
De mogelijkheid om zich per fiets te verplaatsen wordt niet eens gegeven, laat staan wandelend.....
Leerde de eerwaarde Drs P ons niet in de Dodenrit:
'Terwijl de wolven mij verslinden, denk ik "Dat is pech!
Ja Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg" ???

Het hele lied:
https://www.youtube.com/watch?v=rAaL1pO3qAwPer trein dan maar? Ook al af te raden, want met 41 uur nog langer onderweg dan met een auto.
Vliegen dus, inderdaad vliegensvlug. Drie uur en een kwartier om precies te zijn, en 6 tot 8 keer der dag een vlucht.
Herinner mij van vroeger dat vliegen in dat land relatief gezien spotgoedkoop was. Rond de 40 gulden voor een binnenlandse vlucht, ongeacht de afstand!
En dat in een tijd dat de Sovjet-Unie nog bestond en het rijk dus nog een stukje groter was dan heden ten dage.
Niet eens heel veel duurder geworden, op dit moment betaal je € 124,- voor een retourvlucht vanaf Moskou. Te doen dus!

Zo zag het circustheater er van buiten uit, het is recentelijk in een meer kleurrijk jasje gestoken:

Gelegen aan de Karl Marx Avenue 43B.
Honderd jaar geleden was het er ook al:

Zaterdag 16 maart is de première van de nieuwe voorstelling, getiteld: "Show stars circus".
Over het nieuwe programma schrijven ze zelf (niet eens zo slecht vertaald door Google):
Zonnig, helder, dynamisch, opwindend zicht wacht u op de arena van het Omsk-circus vanaf 16 maart!
Verrassend mooie nummers, complexe, vakkundig uitgevoerde tricks, een explosie van heldere kleuren, goed humeur en een lading van grote emoties zullen je worden gepresenteerd door de artiesten van het programma "Shows of Circus Stars", en grappige clowns zullen je hartelijk en tot tranen laten lachen!De voorstelling duurt twee en een half uur met een pauze.
Maar waar we speciaal voor kwamen waren de dieren. Geen paarden of pony's, die hebben we ook wel dichter bij huis, maar meer bijzondere dieren, die we in onze leefomgeving (Duitsland meegerekend....) niet meer dagelijks aan het werk zien.
Met het risico een herhaalde discussie te gaan krijgen in de geest van 'maar dat soort dieren zie ik toch liever niet meer in de piste'.
Geheel of gedeeltelijk beïnvloed door de vermeende tijdgeest.....
Nou, ik zie ze graag, en zou er zelfs wel een reisje voor over hebben!
Liever dit soort meer intelligente dieren aan het werk dan overtrainde vluchtdieren die hun kunstjes doen!
Want wie is de absolute baas daar in Omsk in de piste? Juist ja, Koning Aap!

Beren doen er hun kunstjes:

Vertel me wat, dit zijn duidelijk meisjes!

Grant Ibrahimov is de naam van de trainer, en hij is er zeer ervaren in.
En hier is dan Meneer Beer, nee, die hoeft dus geen rokje aan!

Kleine beren komen er ook, vaak na een gezellig samenzijn.
Die hoeven nog niet zo veel, niet meer dan een koprolletje maken of met de bal spelen...

Een heel berenalbum:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 350&type=3Tot zover lijkt het alsof de tijd in Moedertje Rusland heeft stilgestaan. Maar schijn bedriegt!
Niet lang geleden werd er opnieuw een beertje geboren, en wat die inmiddels kan mag gerust opzienbarend worden genoemd!
Klaar voor Monte Carlo!
Want zagen we daar onlangs het Duo Segway op een hoverboard (want zo heet zo´n ding, en Segway is de naam van een van de fabrikanten), ook het jonge beertje vertoont daar zijn kunsten op, en zelfs al beter dan zijn baasje!
Het perfecte evenwichtsgevoel van dit soort dieren kwam al eens eerder ter sprake!
Met een leuk filmje filmpje: https://www.facebook.com/ekaterina.lyam ... 171739182/
Waar liefde en geduld al niet toe leiden kan!
De site van het circus: https://www.circus-omsk.ru/.....voor onder meer de overige artiesten......
Waaronder deze:

Zelfs daar wordt er soms iemand uit het publiek gehaald.......

En wat blijkt: Koning Aap heeft zelfs een zusje!