Nog even terug naar Hoogeveen. Hier ziet u het promotieteam aan het werk, met daarbij de nieuwe externe artiesten.
De nieuwe Franse clowns (leuk maar onschuldig) in het blauw en de vijf man sterke Tour de Tanger in het rood.
Die laatsten vormen een regelrechte aanwinst. In de voorstelling die ik zag traden ze maar liefst drie keer op. Niet altijd met z'n vijven trouwens.
Steeds in andere kleding en steeds andere nummers. De eerste keer (inderdaad, ook in het rood) als ware Kozakken in een touwspringnummer.
Later (in het blauwgroen) als echte 'torenbouwers'. Maar altijd, bij wat ze ook doen, even superlenig.
Aanvankelijk hoorde of las ik de term Afrikanen. Waarbij je al snel aan van die lenige donkere figuren uit bijvoorbeeld Ethiopië moet denken.
Deze tovenaars komen weliswaar (ook) uit Afrika, maar meer uit het westen. Uit Tanger, zoals de naam al zegt, en dat ligt in het meest noordwestelijke deel, schuin tegenover Gibraltar.
Zoals gezegd: mooie nummers en dus een grote aanwinst voor dit circus.
Rechts vooraan nog een externe kracht van grote klasse, de Nederlandse diabolo-kunstenaar Ezra Veldman.
Maar die is inmiddels al langere tijd te bewonderen bij dit circus, zodat hij eigenlijk al voor 'íntern' door kan gaan.....
Carla is op de foto wel behoorlijk goed vermomd trouwens!

Hoogeveen bij nacht, die zagen we ook nog niet:

En de melding dat iemand verkleed als clown ter plaatse aan het collecteren was voor het circus.
Duitse toestanden derhalve, we hoorden dat hier gelukkig nog niet zo vaak.
En hopelijk blijft dit soort wangedrag beperkt tot genoemde plaats......
Nog een verhaal in
Tubantia naar aanleiding van hun verblijf in Eibergen, eveneens met een video:
https://www.tubantia.nl/achterhoek/circ ... ~a1fd8844/Circus Renz strijkt neer in Eibergen: 'Het circus, dat is mijn leven'video | Als 4-jarige zat ze op een olifant, als 6-jarige had ze een slangenact, vervolgens was ze acrobate en trapezeartieste.
De Duitse Sarina Renz (37) groeide op in het familiecircus Renz Berlin. Sarina en het circus zijn twee weken in Eibergen.Het circus is in het dorp. In het park De Maat in Eibergen wapperen de vlaggen bovenop de grote, geel-blauwe circustent van Circus Renz Berlin.
Daaromheen staan kleurige woonwagens, trucks, caravans en tenten.
En het gras van het wandelpark wordt de komende twee weken kort gehouden door kamelen, paarden en pony's.
Vanuit haar woonwagen kijkt Sarina Renz uit over het voor haar zo vertrouwde tafereel.
Ze werd 'in de piste geboren' als telg van de Duitse circusfamilie Renz. "Als 4-jarig meisje trad ik al op in de piste. Ik zat op een olifant.
Als 6-jarige had ik mijn eigen slangenact. Daarna deed ik acrobatiek op paarden en hoog in de tent in de trapeze", zegt ze.
"Het circus, dat is mijn leven. Ik trek mijn hele leven al rond. Ik zou, denk ik, niet eens in een huis kunnen wonen.
Als we in de winter enkele maanden in Berlijn staan begint het snel weer te kriebelen. Ik kan niets anders.”
Enthousiast leidt ze de verslaggever rond. "Kijk, onze rondreizende school", zegt ze en wijst naar een lokaal in een vrachtwagen.
"Onze kinderen krijgen daar regelmatig les van een juffrouw. De andere dagen volgen ze er onlinelessen.
Ik heb drie zussen, twee reizen met dit circus mee. Mijn andere zus werkt nu bij een circus in Duitsland.
Het familiebedrijf bestaat verder uit mijn broer en mijn ouders. De familie Renz is hier met vijf volwassenen en vijf kinderen.
Inclusief de ingehuurde medewerkers en artiesten bestaat Renz Berlin uit 25 personen."
Babykameel
Elk familielid heeft z'n eigen taak. Sarina is spreekstalmeester, haar zus Laila Virginia Renz doet luchtacrobatiek boven een net, haar andere zus Madeleine Renz is trapezeartiest en doet aan jockeyrijderij
en Spaanse hogeschooldressuur met Andalusische paarden.
Haar broer Bernhard Renz junior doet een act met Arabische hengsten, haar nicht Shakira dresseert pony's en haar zoon Titiano (10) bedient de volgspot en oefent op een act met eenden en geiten.
Trots laat hij met een radslag zien dat hij ook een artiest is.
"De Casablanca Boys uit Marokko doen bij ons de acrobatiek", zegt Sarina. "We hebben verder clowns uit Frankrijk, een act met bordercollies, Ezra de diaboloboy en Enrico Frank dresseert kamelen."
Sarina loopt naar de kamelen om de nieuwste aanwinst te laten zien: een babykameel, net drie weken oud. Ze werd geboren in Almelo.
De babykameel ligt veilig tegen moeders aan, terwijl vader Hercules beschermend optreedt.
"Ze heeft nog geen naam. Volgende week dopen we haar in een circusvoorstelling hier in Eibergen."
Vrijheid
Het mooie van het circusbestaan? "De vrijheid! We zijn veel op reis. Zien veel van de wereld", zegt Sarina.
"Maar je moet het niet romantiseren. Het is ook hard werken. We hebben geen vrije dagen.
Er is altijd wel werk: opbouwen, afbreken, de dieren verzorgen, acts instuderen, reclamemaken, kaartjes verkopen, rondreizen.
En circussen hebben het zwaar. Mensen hebben het druk en door de opkomst van het internet denken veel mensen alles online op hun telefoon te kunnen zien.
Maar er gaat niets boven live. De geur van stro in de piste, de sfeer in de tent. De glinsterende ogen van de kinderen."
Aan de kassa hangen nostalgische circusfoto's met olifanten, tijgers en andere wilde dieren. Dat mag niet meer.
Maar de familie Renz piekert er niet over om met haar passie te stoppen.
"Circus is het enige dat we kunnen. En zolang er kinderen in onze familie zijn blijft dit circus bestaan. The show must go on!"
Circus Renz Berlin geeft vanavond (donderdag) om 19.00 uur de eerste voorstelling.
Vrijdag is er een voorstelling om 17.00 uur, zaterdag om 15.00 uur en zondag om 14.00 uur.
Volgend weekend zijn de shows op dezelfde dagen en tijden. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Leuk verhaal, alleen met de geboorteplaats van het jonge kameeltje is de krant in de war.
Er werd weliswaar onlangs een jong kameeltje geboren in Almelo, maar dat was bij Circus Renz International dat daar toen stond.