Prima programma daar bij het Groot Winter Kerstcircus van Renz Berlin aan de buitenkant van de stad Groningen!
Ben maandag wezen kijken en heb me, net als de rest van de voor driekwart gevulde tent, uitstekend vermaakt!
Waren er vooraf vermoedens dat deze locatie aan de Kieler Bocht in Roodehaan -aan de kant van Hoogezand- wat minder goed bereikbaar zou zijn, daar ondervond ik geen enkel probleem mee.
Bushalte voor de deur -lijnen 171 en 178- op twee minuten afstand!
De ter plaatse aangelegde 'rondweg' zou dienst doen als parkeerterrein -er is aldaar grasland genoeg maar dat is erg nat, ik zou een parkeerpoging maar niet wagen (tenzij boer met trekker....)- die vlieger ging niet helemaal op omdat de bedrijfs- en woonwagens daar nu staan.
Dus parkeren aan weerszijden van de weg, en wie het eerst komt staat het dichtst bij!
Bij de ingang, de kassawagen en de toiletwagen, die verstandig genoeg ook aan de openbare weg staat!
Mooi programma van tweeënhalf uur, met pauze in lengte naar het aantal bezoekers.
Vooraf en in die pauze ponyrijden in de piste of op de foto met een kameel.
Die (helaas) net als vorig jaar verder niet met zijn of haar soortgenoten in actie komt.
Het zal met schoonmaken te maken hebben.....
Maar verder, als verwacht, volop dierennummers. Minstens vier paardennummers en de honden.
Een flink aantal eigen nummers, maar ook veel acts van de gastartiesten.
Regelrechte uitblinker is Alexey Glavatskiy van het gelijknamige duo uit Oekraïne.
Met zijn ouders eerder te zien bij onder andere het Deense Arena, dit keer zonder ma met alleen zijn vader als clown.
Die dat prima doet in de bekende Russisiche stijl.
Dan zie je soms overbekende acts maar toch met een geheel eigen invulling.
Alexey -onthoud die naam!- is een uitblinker in alles wat hij doet.
Schitterend in het multiverlichte Cyr Wheel, en absoluut virtuoos op het slappe koord.
Hun meegebrachte olifantje was overigens -zoals verwacht- een groot succes bij met name de jeugd!

De laatste act voor de finale is voor de Tashkenbaev-Troupe uit Oezbekistan.
Die, zoals eerder aangekondigd, zich er niet van laat weerhouden tussen hoge gebouwen en over diepe ravijnen over de strakke draad te lopen.
Ja, dat valt in een circustent dus niet mee....
De draad zo hoog mogelijk gespannen zonder dat men in contact komt met aanwezige apparatuur.
Dat is gelukt, maar de totale afstand is daardoor wel wat beperkt.
Neemt niet weg dat de twee artiesten in zeer gepaste kleding er een mooi spektakel van maken.
En het publiek inderdaad de adem doet inhouden.....
Daar kwamen ze tenslotte voor en maken dat meer dan waar!
Resteert wel mijn stokpaardje dat ik elders al poneerde naar aanleiding van valpartijen vanaf grote hoogte: voor mijn eigen gevoel en met name dat van de artiesten zijn valkussens in het geheel geen schande!
Zeker in dit geval, waarbij het 'haasje over' op de strakke draad op grote hoogte een paar keer (met opzet?) mis gaat en de springer maar ternauwernood al struikelend met één hand aan de draad blijft hangen.
Daar kun je uiteraard ook heel veel op trainen, maar de kans dat dit wel een keer mis gaat is niet ondenkbeeldig.
Met een kussen blijft een reis naar een plaatselijk ziekenhuis je dan bespaard!
Hoe fascinerend je gebruik kunt maken van zo'n kussen liet ons Sergey Novikov in Apeldoorn zien.
Een geweldig nummer vol pure schoonheid!

Nog een complimentje aan een trotse vader die afgelopen maandag per openbaar vervoer samen met zijn drie kleine kinderen vanuit Winsum naar het circus was gekomen. Per trein en bus dus.
Twee iets grotere meisjes en de jongste (zoon) nog in de wandelwagen.
Op de bonnefooi, dat de bushalte zo dicht bij zou zijn was een verrassing!
En terug het geluk dat de bus iets te laat was, waardoor zij hem nog haalden....
Het viertal had met volle teugen genoten!
Kijk: iemand die een dergelijk avontuur aandurft teneinde zijn kinderen (voor het eerst!) kennis te laten maken met HET CIRCUS verdient in mijn ogen een lintje!
Hulde dus!
(Joshua Keller bedankt voor de mooie foto's! We kunnen niet wachten op meer......)