Voldoende publiciteit, rond zijn komst in het circus, zou ik denken!
Ach ja, iets van deze tijd, neem ik aan.
Lieten ze vroeger, en soms nog wel, eens wat dieren een poosje ongehinderd de vrije loop teneinde in de krant te komen, het binnenhalen van een Bekende Nederlander heeft ongeveer hetzelfde effect.....
Want aandacht was er genoeg, ook naast zijn eigen schrijfsels.
Op 2e Kerstdag was ik per plaatse en zag hem in de voorstelling meespelen.
Naar later bleek: een voorstelling te vroeg, want ik bezocht de eerste middageditie en in de daaropvolgende tweede nam hij pas echt afscheid.
Zelfs met een speciale scene die de overige keren niet te zien was.
Stilletjes had ik gehoopt dat op zijn laatste speeldag er steeds iets opmerkelijks zou gebeuren, maar die hoop was ijdel....
Moet me als eerste van het hart: in Arnon Grunberg is geen groot acteur verloren gegaan!
Uitsluitend wanneer men mij zou vragen voor een toekomstige toneelproductie een houten klaas te casten zal ik aan hem denken.....
Dat hij geen grote rol speelde weet ik aan zijn beperkte aanwezigheid. Hij zou slechts de helft van de tijd aanwezig zijn, dat was tevoren bekend.
Dat hij in zijn slotvoorstelling toch een echte scene kreeg weerspreekt dit echter.
In het als vanouds weer erg leuke verhaal speelde hij voornamelijk zichzelf. Kwam aan boord van het cruiseschip met een ouderwetse koffer en een dier onder zijn arm. Daarover straks meer.
Het mannetje met zijn koffer deed mij sterk denken aan de film Fantastic Beasts and Where to Find Them, die ik juist die dagen aandachtig bestudeerde.
Voor wie hem niet kent: het is een Oscar-genomineerde (en één gewonnen voor de beste kostuumontwerpen) film uit 2016.
Een afgeleide van de Harry Potter-films (die mij persoonlijk minder zeiden) en geschreven en geproduceerd door daarvan bekend geworden J.K. Rowling.
U weet wel: de voormalige bijstandsmoeder die nu meer geld heeft dan de Britse Koningin.
Ook deze film werd een succes en bracht toen $ 814 miljoen op. Er kwam een vervolg in 2018 en een derde deel staat gepland voor volgend jaar.
De hoofdrolspeler is een mannetje -toevallig afgestudeerd tovenaar- dat met exact zo'n koffer als Grunberg bij zich had per stoomboot (van de Starline, bekend van onder meer de Titanic) in de jaren '20 van de vorige eeuw naar New York reist.
Geheel toevallig (uiteraard) de woonplaats van Arnon Grunberg....
In die koffer huizen de meest fantastische dieren die in de film tot leven komen.
Wat er in Grunbergs koffer zat blijft in de voorstelling geheim, een magisch dier sleept hij los daarvan vrijwel permanent met zich mee.
Het is een groot roze varken en niemand mag daar eigenlijk aankomen. Wat later overigens wel gebeurd....
Dat zie je dan als toeschouwer waarop je je kunt afvragen: waarom in godsnaam een kunstvarken? Waarom geen echt?
In de wetenschap dat dit Zanzara gelukkig niet pertinent tegen de aanwezigheid van dieren in het circus is.....
En wat zijn ze schattig en intelligent, die kleine roze biggetjes....
Bovendien: waarom uitgerekend een varken in combinatie met deze gastacteur. Oorspronkelijk van joodse afkomst maar naar ik denk te weten niet meer praktiserend.
'Onrein, onrein', hoor ik mensen al roepen!
Wat tevens geldt voor de islamitische aanwezigen in het publiek. En dat zijn er steevast in Amsterdam en dit circus in het bijzonder altijd redelijk veel.
Er zat een hele familie naast me, naast mijn favoriete plekje dus. Ze genoten met z'n zessen voor tien, alleen dat varken vonden ze maar niks.
Ik had er verder ook geen verklaring voor, en het circus denk ik ook niet. Niet of tekort over nagedacht....
Deed Grunberg gedurende zijn optreden weinig meer dan zich zittend of staand schuil houden in een hoekje, tegen het einde, tijdens de feestelijke finale, kwam hij wel degelijk in actie.
Deed zelfs een dansje met een matroos, hetgeen mij deed denken aan die andere grote nationale schrijver wiens laatste grote liefde Matroos Vos genoemd werd.
Zou het een vingerwijzing zijn of zocht ik het weer eens te ver?
Want van Grunberg kun je zeggen wat je wilt, maar een promotor van de herenliefde is het bepaald toch niet....
Ach ja, waar je in gedachten bij een circus al niet terecht kunt komen....
Heeft het effect gesorteerd, des schrijvers aanwezigheid? Ongetwijfeld, al vind ik wel dat hij wat al teveel uit de school is geklapt. Diverse tot dan toe geromantiseerde ballonnetjes heeft doorgeprikt.
Een aantal anekdotes was leuk om te lezen, maar teveel details over de dagelijkse gang van zaken gaf juist bij dit romantische (of geromantiseerde?) circus een al te groot 'kijkje in de keuken'....
Er zullen ongetwijfeld lezers door hem naar de voorstelling gekomen zijn, maar vast niet meer dan na de prachtige kernachtige beschrijving van Micha Wertheim een jaar eerder. (
viewtopic.php?f=109&t=9165&hilit=micha+wertheim#p67407)
De voorstelling op zich was wederom weergaloos. Een geheel nieuw decor en een geheel nieuw verhaal, geweldig.
Een cruiseschip dat van gedaante veranderd, en zelfs een Titanic-achtige ramp meemaakt.
Ha, en de programmaboekjes waren dit jaar op tijd klaar!
Maar dat was niet zo heel moeilijk, want behalve de 23 scenes of acts op de achterzijde bestond de inhoud uitsluitend over beschrijvingen van de aanwezigen...
Een onvergetelijke scene speelde zich af onder water, geweldig! 'Naar de kelder'of 'Haaienvinnen', daar wil ik van af zijn....
Met licht dat bij Cirque du Soleil niet zou hebben misstaan.
Zanzara zou zichzelf niet wezen door dan toch maar de clou hoe dit kon aan het eind te verraden... Dat had ik dus niet gedaan!
Grunberg nog gesproken nu hij zo dichtbij was? Jammer genoeg niet.
Ik had nog wel iets voor hem in petto op circusgebied.
Had hem graag herinnert aan het feit dat hij al voor de invoering van het wildedierenverbod (in 2015) in zijn VP-column in
de Volkskrant tot tweemaal toe verkondigde dat dit al bestond terwijl dat nog niet zo was.
Hem mede ingefluisterd door de toenmalig directeur van Circus Herman Renz, die later dan ook zijn loon in boontjes ontving.
(Wist Grunberg wel dat de verblijfswagen van Zanzara de voormalige kantoorwagen van dat circus was....?).
In de pauze was hij weliswaar bereik- en aanspreekbaar. Maar als verkoper in de popcornwagen dermate druk dat van een onderonsje geen sprake kon zijn.
Ach, misschien leest hij hier nog wel eens mee.....
Was er dan helemaal niets mis bij 'Todo a Bordo'?
Nou, één dingetje dan. De toch uiterst charmante dochter Jans speelde de gehele voorstelling met een weelderige rode haarbos.
Het zal deftig moeten zijn geweest, als prominente cruisegast.
Ik vond het maar niks, en dacht: 'Gut, die begint steeds meer op haar moeder te lijken....'.
Haar 'beheerder', samen met zoonlief - die in de voorstelling het publiek in extase bracht met zijn diabolokunsten! - na afloop aanspreekbaar in de suikerspinwagen, onthulde haar geheim: het was slechts een pruik!
Gelukkig maar......
(Zag ooit een toneelstuk waarin moeder en dochter door dezelfde actrice werden gespeeld.
Bij opkomst van de dochter zei een tegenspeelster: 'Jezus, wat lijkt dat kind op haar moeder!')
Beelden uit de voorstelling vindt u nu op de homesite van het circus:
https://www.zanzara.nl/