Pech voor Frank, dat was ik, niet van plan......
Het evenement was gisteren, dus kan een ieder dit weekend al weer naar het echte circus, voor zover dat al actief is!
Jammer genoeg kent dit forum geen agenda (zoals vroeger) en dien je via de namen van de circussen te zoeken.
Op woonplaats zou al een stuk beter zijn....
Vroeger was er een Duitse agendasite die wel aardig compleet was, maar dat is verleden tijd.
Die bestaat nog wel, maar is afhankelijk van de circussen zelf of die de gegevens (op tijd) aanleveren.
En dat vinden de meeste, een uitzondering daargelaten, teveel werk!
(Onder het motto: Liever geen publiek dan veel publiek!

)
Terug naar de kern van bovenstaande berichten.
Het is bekend dat ik nog wel eens bots met anderen wat mijn opinie omtrent het effect van reclame aangaat.
Dat het grote Coen und Sander Fest 'CIRCUS' als thema koos vind ik dan ook een prima zaak.
Hoe meer hoe liever, hoe vaker hoe beter! Zolang mensen maar aan het (nog altijd) bestaan van het circus herinnerd worden!
Dat is ook de reden dat ik er aandacht aan schenk/schonk, zoals gepast in de rubriek 'In de marge van....'.
Want ècht circus was het natuurlijk niet.
De extra aandacht die het evenement dankzij Antonie Teuteberg (zonder n) via het AD kreeg vind ik daarentegen niet erg verstandig.
Ongetwijfeld zullen zijn woorden niet correct en verdraaid zijn weergegeven, maar de essentie blijft wel aardig overeind.
Daarbij moeten ook serieuze circusartiesten het ontgelden.
Of zou hij echt zo onnozel wezen dat hij niet weet wat ballonkunstenaars met het circus te maken hebben?
Natuurlijk is iedere Dollefie Zallefie die wat ballonnetjes leuk kan plooien geen kunstenaar. Dat voorop gesteld.
Maar wanneer iemand als (bijvoorbeeld) David Larible dat doet is het toch echt wel een hogere kunstvorm! En er zijn er meer....
'Bovendien worden jonge leerlingen van circusopleidingen nu geronseld om voor niets mee te werken', aldus Teuteberg in het AD.
En: 'Als ze dat leuk vinden, prima, maar als ze daar nu in meegaan, komt er later ook geen redelijke vergoeding voor al hun trainingen en vakmanschap. Daar wil ik ze voor behoeden.'
Kijk eens aan, de hoeder des vaderlands.... Des circuslands, in dit geval.....
Dat studenten in dit mooie maar vaak ondankbare vak een kans krijgen in de praktijk ervaring op te doen zou juist geprezen moeten worden!
Zoals leerlingen van andere opleidingen is het handig en verstandig dat ze van tijd tot tijd praktijkervaring opdoen.
Dat stagiaires daar doorgaans weinig of niks voor krijgen is (helaas) een feit waar ook menig bedrijf van profiteert.
En dan bedoel ik niet direct dat ze stage lopen teneinde iets te leren, maar al te vaak volledig in het vak meedraaien, zoals bijvoorbeeld in een supermarkt.
Daar werken ze dan harder dan het vaste personeel -ze moeten zich tenslotte bewijzen om een goede beoordeling te krijgen- vaak zonder ook maar een cent vergoeding!
Die circus-studenten kregen tenminste nog een onkostenvergoeding.
En waarom zou zo'n stage bepalen dat ze later ook geen redelijke vergoeding zouden krijgen?
In hun achterhoofd weten ze vast al wel dat de circuswereld over het algemeen geen vetpot is en slechts een enkeling het wel (redelijk) ver schopt!
Dat zou met name Teuteberg uit eigen ervaring moeten kunnen bevestigen....
Door zijn commentaar veroorzaakte hij overigens wel de uitglijder die Sander maakte over het niet-bestaande verbod om met levende dieren op te treden.
Die deed dat in zijn onbenulligheid, hij weet kennelijk niet beter.
Wanneer Teuteberg niet zo opvallend (en grotendeels onterecht) aan de bel had getrokken was die onzin het grote publiek (eveneens) bespaard gebleven!
En zo bouwen we verder aan de toekomst.......