Denk wel dat het een goeie zaak zou zijn wanneer we ons wat het wielernieuws betreft enigszins zouden beperken tot wedstrijden waaraan de Circusploeg deelneemt. En zoals gemeld was dat in de Ronde van Polen niet het geval!
Als het dan toch moet vond ik dit een betere foto:
:quality(80)/cdn-kiosk-api.telegraaf.nl/49dab1d4-d76e-11ea-b32a-0217670beecd.jpg)
En een video:
https://www.gids.tv/video/240238/zien-z ... io-jakobenTriest en eigenlijk te gek voor woorden na eerdere ongelukken hier en waarschuwingen die in de wind werden geslagen.
En dat met een snelheidje van boven de 80 km/uur!
Zie eigenlijk niet eens opzet bij Groenewegen! Kijk maar eens een paar keer vertraagd....
Natuurlijk is het uiterst triest voor Jakobsen en kun je niet meer dan hopen dat hij snel en volledig herstelt.
Dit soort dingen gebeurt (nu eenmaal) al zolang er massasprints bestaan.
Bijzonder onveilig, en daar wordt in feite nauwelijks iets aan gedaan.
Sterker nog: de organisatie in Polen handhaaft deze eindsprint -op een dalende weg- zelfs na eerdere waarschuwingen.
Dat was dus in zekere zin vragen om ongelukken. Nu, ze kregen hun zin....! Dus wie is er ècht aansprakelijk?
Kijk alle eerdere sprints bij hoge snelheid er maar op na: van de lijn afwijken -wat op papier niet mag- gebeurt zo goed als altijd en overal.
Het zijn nu eenmaal geen geprogrammeerde robots op een fiets...
Hinder met opzet komen we ook wel vaker tegen. Doorgaans blijft dat zelfs onbestraft als er niets ernstigs gebeurt.
Groenewegen deelde geen kwak uit en er kwam geen elleboog aan te pas om de aanstormende renner rechts naast hem in de afzetting te torpederen, zoals diverse journalisten (en anderen) menen te hebben gezien.
Sterker nog, ik zag het nu tientallen malen van alle kanten, hij trok zijn rechter elleboog juist in toen hij daar iemand zag.
Mede waardoor hijzelf uit balans kwam en tegen het asfalt stuiterde.
Alle ophef is een logisch gevolg van een dergelijk ongeval met ernstige afloop. Maar levenslange schorsing en/of gevangenisstraf? Onzin!
Kijk eerst maar eens naar de veiligheid van die afzetting en verbiedt aankomsten waar bewust zo'n hoge snelheid wordt gecreëerd!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kreeg een mailtje aangaande de 'schuldbekentenis' van Groenewegen.
Dat moet je toch wat genuanceerder zien. Want schuld bekennen terwijl er onder meer een juridisch onderzoek loopt is natuurlijk erg onverstandig.
Zoveel weet de ervaren juridisch adviseur van Jumbo-Visma ook wel!
Groenewegen heeft dan ook nadrukkelijk niet erkent dat hij Jakobsen de hekken heeft ingereden, maar uitsluitend dat hij van zijn lijn is afgeweken.
Iets wat, ik schreef het al eerder, zo ongeveer algemeen gebruik is bij een massasprint.
Uiteraard hoop en wens ik dat het slachtoffer voorspoedig herstelt en ooit weer op hetzelfde hoge niveau zal kunnen fietsen. Dat voorop.
Maar ook hem valt wel te verwijten dat hij koste wat kost naar voren wilde, Groenwegen daarbij tegenkwam, die dus (toegegeven) van zijn lijn afweek en aan de kant de deur zo goed als dicht deed.
Maar Fabio wilde zich desondanks door het opengelaten kiertje langs zijn opponent wurmen, en dat paste bepaald niet, het was te klein.....
Niet echt gecharmeerd ben ik van de reactie van diens ploegleider Patrick Lefevere, die dingen zei als:
'Nu ben ik mijn spurter kwijt, misschien wel voor altijd. En die jongen was goed op weg om een contract te tekenen ter waarde van meer dan zes nullen.
En nu? De ploeg betaalt hem door, maar wat na het einde van zijn contract? Hopelijk heeft hij een gewaarborgd inkomen genomen.
In het ergste geval wordt hij invalide verklaard – en hopelijk komt het niet zo ver! – en krijgt hij 500 of 800 euro per maand. Daar kom je er niet mee'.
Niet in een eerste emotionele reactie overigens, maar nadat de ernst al bezonken was.
Beetje goedkoop, met name dat verwachte contract meer meer dan zes nullen. Boven de miljoen euro dus!
Was zijn topspurter dat nu nog niet waard?
En ook wanneer hij niet meer aan fietsen toe zal kunnen komen kent een zo uitgebreide ploeg als deze wel diverse leuke functies die meer dan genoemde minima opbrengen!
Ik heb begrip voor emotionele reacties in deze, maar de kunst is om die ook een beetje chique te houden!
Remco Evenepoel wint de Koninginnenrit tijdens de Ronde van Polen terwijl hij het rugnummer van Fabio Jakobsen omhoog houdt!