In Italië vandaag het volgende 'monument' (bij ons noemen ze iets al een klassieker na twee keer....): de Ronde van Lombardije oftewel Il Lombardia.
De route in vogelvlucht:
https://www.facebook.com/il.lombardia/v ... 849887196/Het profiel:
https://www.facebook.com/il.lombardia/v ... 518819854/De voorgaande vijf winnaars:
https://www.facebook.com/il.lombardia/v ... 011509452/De Circusmannen tijdens de presentatie:
Vertrokken in Bergamo na een indrukwekkende minuut stilte. Zoals bekend was die stad het centrum van de corona-explosie eerder dit jaar.
Nog een wonder dat er toch weer gefietst (en meer) kan worden!
In bewegende beelden:
https://www.facebook.com/il.lombardia/v ... 651563198/Onderweg:
Ha, een Circusman in beeld:
en nog een (of dezelfde....):
En eerder ook voorin te vinden:
Knechten aan het werk.....
De kopgroep om 17.20 uur:
Slecht nieuws ondertussen: vooraf torenhoog favoriet Evenepoel is zwaar gecrasht en over een muurtje in een ravijn gestort.
Rechts boven in beeld ziet u het gebeuren:
https://twitter.com/i/status/1294654184952864775Reddingswerkers waren snel ter plaatse:
https://twitter.com/i/status/1294660712585990146Ook dit is (of hoort bij....) wielrennen, al worden we daar niet blij van....
Volgens de nationale omroep was hij niet bij kennis.
De koplopers met minder dan 20 km te gaan:
Gaat Bennettt op herhaling? Simpel zal dat niet zijn met twee Astana-toppers in zijn nabijheid....
Fuglsang versnelt, Bennett kan nog even volgen, maar moet dan het hoofd buigen.
De Deen komt solo over de eindstreep in Como.
Tegen de zon in finishen levert niet de mooiste beelden:
1 - FUGLSANG Jakob - Astana Pro Team in 5:32:54
2 - BENNETT George - Team Jumbo-Visma op 0:31
3 - VLASOV Aleksandr - Astana Pro Team op 0:51
4 - MOLLEMA Bauke - Trek - Segafredo op 1:19
30 - PETILLI op 12.56
33 - EIKING op 13.04
Daar was de Circus-koek mee op! Maar liefst 70 renners haalden de eindstreep niet en 18, waaronder Pasqualon, eindigden buiten de toegestane tijd.
En dan heb je dit nog weer, naar ik hoop en denk na de finish:
https://twitter.com/i/status/1294670605141389312Want Maximilian Schachmann beëindigde de wedstrijd als 7e.
Nee dus, het was dus vóór de finish!
Gek, maar ik dacht het al toen het zag:
Een vrouwelijke automobilist stak op eigen initiatief het parcours over omdat ze aan de linkerkant zo'n leuk parkeerplaatsje zag!
Zonder verder acht te slaan op aanstormende wielrenners. Met deze aanrijding als gevolg....
Helaas niet zonder serieuze gevolgen, want ondanks dat Schachmann weer op de fiets stapte om als 7e te finishen bleek hij wel een sleutelbeen gebroken te hebben.
Dag mevrouw, dag vogels, dag Tour......!
De blessure van Evenepoel is ernstiger: hij liep een gecompliceerde bekkenbreuk op en een gekneusde long.
Dat betekent dus misschien wel een jaar niet fietsen.....
Jammer dat zijn ploegleider Patrick Lefevere zich opnieuw danig vergaloppeerde bij het leveren van kritiek.
Wie moet er nu weer de gevangenis in? (Een opmerking die hij overigens later heeft teruggenomen, ondanks dat de officiële aanklacht wel blijft staan).
Natuurlijk is het triest en jammer dat hij zo kort voor de Tour twee van zijn belangrijkste renners heeft verloren.
Maar dat is toch ook wel het risico van deze sport. Waarin de deelnemers nu eenmaal uiterst kwetsbaar zijn, want zo goed als onbeschermd.
Vroeger nog ietsje meer zelfs, toen reden de toppers nog vrolijk zonder helm!
Ook toen vielen ze soms in een ravijn, getuige gele-truidrager Wim van Est in de Tour van 1951, die riant beloond werd door zijn broodheer toen hij na afloop de legendarische woorden sprak: "70 meter viel ik diep, mijn hart stond stil, maar mijn Pontiac liep".
En dat was geen auto, maar zijn horloge.
Lefevere ging vanmorgen (zondag) zelfs in de nieuwsuitzending op de Nederland radio fel tekeer over de onveiligheid van de parcoursen.
In redelijk plat Vlaams, zodat de nieuwslezer het voor de luisteraars moest vertalen....
Dat er ergens iets mis kan gaan is inherent aan de sport. Je kunt nu eenmaal een parcours van soms wel 300 km niet volledig inpakken in schuimrubber of alle obstakels verwijderen.
Hij vond het bruggetje waar Evenepoel tegengaan was geknald erg onveilig.
Het bruggetje bevond zich rechts van de weg, na een bocht naar links, kort voor een volgende bocht naar links.
Dat allemaal in een afdaling, waar dus zeer snel gereden werd. Remco stuurde daarbij iets teveel naar rechts.
Waardoor hij het stenen bruggetje raakte met ernstige gevolgen.
Was het bruggetje (naar wens van zijn ploegleider) volledig ingepakt in piepschuim dan was hij er alsnog overheen gevlogen.
Misschien zelfs wel eerder, want in sommige gevallen is beschermend materiaal juist een obstakel op zich!
Het vergt immers ruimte, en vergroot daarmee de kans dat een renner ermee in aanraking komt.
Beschermen is op zich prima, alleen dan graag wel op plaatsen waar al dan niet gevallen renners terecht kunnen komen.
Ik heb me in het verleden wel eens met deze materie bezig gehouden en kwam daarbij wel tot de conclusie dat iemand die zelf nooit had gefietst maar weinig kaas had gegeten van het juist plaatsen van bescherming.
Simpel gezegd: een in plastic verpakt stropak vormt heel vaak een obstakel op zich, waardoor er minder ruimte voor de renners overblijft en de kans op valpartijen dus juist wordt vergroot.
Ik hoop dat u het nog kunt volgen....
Een ander filmpje laat zien dat er wel degelijk stropakken (ingepakt) aan het begin en verderop langs het stenen muurtje lagen.
Dat bewijst helaas mijn betoog dat die de veiligheid niet (perse) bevorderen....
Kijk maar mee:
https://twitter.com/i/status/1294732311041314816