Hieronder alvast de recensie, de fotos volgen en zal ik erbij plaatsen
“BELLY WIEN VERASSEND GOED!â€Een uur voor aanvang aanwezig (18.00) op het – erg krap opgestelde- circusterrein. Door het openlaten van een weg naast de parking van Theater de Storm in Winterswijk, was er weinig plek en stonden enkele wagens in andere straten geparkeerd.
Zoals altijd bij Belly Wien liepen alle dieren er weer keurig bij. De zeven (!) tijgers hadden een ruime uitloop met speelballen ter hun beschikking, evenals de kamelen en de –steeds groter wordende – giraf Kenay.
Nieuw dit jaar, en zeker voor herhaling vatbaar, zijn de twee Indische Olifanten van de familie Scholl, die afgelopen winter nog te zien waren bij Royal in Dordrecht.
De paarden stonden in ruime boxen, en de apenwagen zag er ook verzorgd uit. Laat één ding duidelijk zijn: bij Belly staan de dieren op nummer één, dit is zeker te merken.
Even terugkomen op de giraf, normaal gesproken vormt deze, samen met de twee zebras en lama’s een klein Afrika-tableau. Echter waren de zebra’s en lama’s niet aanwezig. Navraag leverde het volgende op; de dieren zijn in Duitsland waar ze getraind worden zodat ze straks kunnen schitteren in de grote piste van Belly Wien.
Over op de voorstelling. Deze begon om ongeveer kwart over zeven, nadat al het publiek – dat bestond uit zo’n 300 man – was binnengestroomd in de kleinere, maar wel gezellige viermastchapiteau.

Zoals gebruikelijk openden de tijgers, na een voorwoordje door spreekstalmeester Sander Balk, met een prima act de dierenrijke voorstelling. De vier siberische tijgers luisterden uitstekend naar hun dresseur Roman Zinnecker. De act toont wederzijds respect en plezier, zoals het hoort en gelukkig altijd gaat bij Belly. Ik ben benieuwd wanneer de drie jonge tijgers inbreng gaan krijgen in de show, wellicht met een trainingsact. Toch denk ik dat we nog even geduld moeten hebben.
Een kwalitatief goed, maar verder niet spectaculair nummer was de hoela hoep. Deze act werd ook weer gebracht door een Zinnecker, een circusfamilie die alles in petto heeft, en met plezier werken. Dat stralen ze allen uit.
Om en om dierennummers en acrobatiek of clownerie, dat is de succesformule voor deze voorstelling die door de afwisseling dan ook erg geschikt is voor kinderen.

Twee prachtig opgetuigde friezen en de twee kleine pony’s Marty en Mimmelman komen onder de leiding van de 22-jarige Marlon Zinnecker de piste in draven. Ze brengen een leuke act, helaas ligt er weinig zand in de piste waardoor het uitvoeren van bepaalde figuren soms wat moeilijkheden oplevert.

Robert Zinnecker als Robbie, en Johan Zinnecker als Beppo, probeerden de alom bekende act “Bijtje Bijtje geef me honing†uit te voeren. In één woord: het was SLECHT. Beppo kon zijn water niet in zijn mond houden omdat hij steeds weer moest lachen om Robbie. Hij is 10 keer naar achteren gelopen, er kwam zelfs een pisteboy met een fles water de piste in. Echt te gek, wat zeg ik, te slecht voor woorden. Jammer.

De vrolijke honden worden gepresenteerd door Marilyn, die er een leuke act mee heeft ingestudeerd. De honden werken uitstekend, de “rekenhond†trekt veel bewondering van het jeugdige publiek.

Leia Zinnecker zagen we eerder in de voorstelling met haar hoepelact, nu in de doeken. Op de rug van een kameel komt ze de piste in, waarna ze hoog in de tent een prima act laat zien.

De kamelen van Belly Wien. Dit jaar weer een stuk of drie jongen erbij. De wei stond dus best wel vol, een mooie groep zo samen. In de piste zagen we zes stuks, allen met een prachtig kleed om. Een van de betere kamelenacts die ik gezien heb, de goede begeleidende muziek en een prachtig rood sfeerlicht maakte het plaatje compleet. Prima dressuurwerk!

Ineens stappen de twee reuzen van de familie Scholl de piste in. De twee Indische olifanten werkten perfect, ze beheersten een groot scala aan tricks die door de juiste muziekkeuze extra tot hun recht kwamen. Met deze olifanten is het programma van Belly Wien compleet en behoren ze in het rijtje van de betere – in Nederland reizende – circussen.

Het is pauze en de kinderen kunnen op de foto met de olifanten. Tien euro vind ik persoonlijk, ook door de iets mindere kwaliteit van de foto’s, nogal veel. Er was ook de mogelijkheid tot kameelrijden, hier was tot mijn verbazing minder belangstelling voor.

Na de pauze volgde het tweede deel van het programma. Het betrof een act op de strakke draad, door Mandy Zinnecker. Ondanks haar jonge leeftijd, voert ze haar act prima uit. Op de draad liggen en vele andere disclipines maken veel indruk.

Onmisbaar in het circus, de vrijheidsdressuur van zes prachtige friezen, gedresseerd en gepresenteerd door Marlon. In een nieuw kostuum laat hij deze dieren in een wervelende act de mooiste figuren draaien en uiteindelijk laten een paar dieren nog hun voortreffelijke steigerkunsten zien. Vanaf de artiesteningang tot de andere kant van de piste en weer draaien, echt perfect. Een ode aan het klassieke circus.
De voorstelling gaat verder met een jongleur, die het jongleren prima beheerst. Geen simpel gedoe met 3 balletjes en daarna 4 ringen zoals je helaas vaak ziet, maar met uiteindelijk 9 ringen! Enkele ringen vielen, maar de balletjes wist hij allemaal in de lucht te houden.

De grootste viervoeter van Belly betreedt onder leiding van Marlon de piste. Kenay maakt grote indruk en eet uit de hand van de loge-bezoekers wat fruit. Ondanks hij dus geen “kunstjes†kan, is het een geweldige act. Met de Tarzan muziek erbij waan je je echt in Afrika, voor velen een geweldige ervaring om zo dicht bij zo’n geweldig dier te mogen zijn, of om hem zelfs te voeren.

Hetzelfde duo als met de hoela-hoep zien we met een keurige, maar niet speciale act in de touwen/trapeze.

Met de trampolineact van vader en zoon Scholl, die leuk, maar verder niet erg bijzonder is, is deze geweldige voorstelling ten einde gekomen. Met de trampoline in het midden is het tijd voor de finale waarin de artiesten een staande ovatie krijgen. Mijn complimenten voor circus Belly Wien voor dit geweldige programma!
Echt mensen: Als je de kans krijgt om Belly Wien te bezoeken, ga er heen! Het dierenrijkste circus van Nederland is sirieus geweldig.
BINNENKORT MEER BUITENFOTOS