Je ziet het verkeerd Syvio, maar ik wil het je graag uitleggen
Wat jij zegt klopt uiteraard allemaal. We zouden ons kunnen inzetten voor de olifanten opdat ze wat meer vrijheid krijgen... maar we zijn geen dierenWELZIJNSactivisten, maar wel dierenRECHTENactivisten.
Het verschil?
Welzijn wil grotere kooien
rechten wil lege kooien
Omdat dierenrechtenactivisten het niet goed vinden dat dieren gebruikt worden door de mens. Zelfs niet al sliepen olifanten in het bed van hun trainer!
Het gaat erom dat de mens ten eerste met zijn "handjes" (om het maar even degelijk uit te drukken) van andere levende wezens moet afblijven als deze wezens niet vanzelf, zonder kooi, zonder ketting, zonder zweep of whatever bij de mens blijven.
Man en vrouw die vrijwillig te vrijen telt dus niet als voorbeeld
Maar een olifant die aan de ketting ligt, 1000den kms van zijn thuisland is en gedwongen wordt kunstjes te doen, dat is wel een goed voorbeeld.
De mens moet de dieren in hun waarde laten, de dieren niet gevangen nemen, opeten, slachten, ...
Mooie zin hiervoor: " The animals of the world exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for whites or women for men. "
Snap je t nu?
En om even in te gaan op je stelling dat er niets verbeterd, dat gebeurt dus wel. De eerste stap werd gezet door de eerste gemeentes die circussen MET dieren weigeren. Dit zal alleen maar verder evolueren.
Net zoals er nu bvb een verbod op honden- en kattenbont is in België (daarvoor ging ik nog op een koude regenachtige dag in Brussel voor de Chinese ambassade gaan betogen

) Ook dit wierp zen vruchten af. Natuurlijk heeft dat lange tijd geduurt en natuurlijk wordt er toch hier en daar nog bont binnengesmokkeld, maar tja een olifant + circus binnensmokkelen lukt niet zo goed
Ook in andere landen zal dit beleid veranderen. Steeds meer en meer mensen keren zich tegen bont, bioindustrie, dierproeven, ... en daarbij horen ook de circusdieren.
Of je het nu ontkent of niet, het is een feit dat men steeds meer en meer rekening houdt met de ethische kant van ieder product / dienst.
In het begin zal men grotere en langere kettingen eisen ja, maar daar geloven activisten niet in. Je blijft sowieso gebruik maken van dieren...
Uiteindelijk zal men inzien dat geen enkele kooi groot genoeg zal zijn en geen enkele ketting lang genoeg om echt te spreken van gelukkige dieren.
Dan zullen circussen MET dieren verdwijnen.
Het kan misschien nog 10, 50, 100 jaar duren... maar ooit zal ieder circus diervrij zijn.
En dan vraag je je af: waarom je nu dan inzetten? binnen 100 jaar ben je toch dood?! Ja maar als ik me niet inzet veranderd er niets. Ik samen met nog andere dierenrechtenactivisten.
We zetten ons nu toch ook in om het smelten van de ijskappen te vertragen terwijl we tegen dan al lang dood zijn. We doen dit voor de toekomst, voor de kinderen, voor dieren, ...