Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 5:31 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 69 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 10:06 am 

Heb je het op mij of op Ron?

Anyway: ron zei dat circussen succes hebben omdat dierenrechtenactivisten de aandacht vestigen op circussen. Niet waar. In de link staat duidelijk dat ze volk hebben getrokken door die breakdancer.

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 11:41 am 

Tieske: De breakdancer in Den Haag wordt als voorbeeld genoemd hoe men bij het Groot Russisch Kerstcircus in Den Haag nieuw publiek heeft bereikt in de vorm van jongeren. Dat is slechts een van de redenen waarom circussen de afgelopen kerstvakantie meer bezoekers hebben gehad. Het nieuwsbericht noemt ook Carré in Amsterdam. Daar was géén breakdancer of andere trekker voor jongeren. Maar toch was al drie dagen voor de laatste voorstelling (op donderdag dus) het aantal van 54000 bezoekers te gast geweest. Met nog 3, nagenoeg uitverkochte speeldagen, heeft dus ook Carré de bezoekersaantallen van het voorgaande seizoen ingehaald. De andere kerst/wintercircussen, 23 stuks als ik het getal goed heb onthouden, worden niet eens genoemd. Want dan had de NOS het hele Jeugdjournaal wel aan het circus kunnen besteden.

Ook de andere kerstcircussen hebben in ons land veel toeschouwers bereikt. De acties van dieractivisten in Haarlem, Leeuwarden, Amsterdam en Hilversum hebben in die plaatsen geen enkele negatieve invloed gehad op het circusbezoek. Ook al hebben de meeste bezoekers, mogelijk uit fatsoen, de aangeboden flyers keurig aangenomen en de activist daarvoor bedankt. Want dat is nog steeds de beste methode om lekker vlot langs die activist te komen. Zelf doe ik dat ook zo als er weer eens iemand een flyer aanbiedt: Het papiertje aannemen, bedanken en meteen doorlopen. Want als je gaat discussiëren met zo'n activist dan kom je veel later het circus binnen...

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 8:55 pm 

Over de successen van activisten......Lees dit goed.....
Wanneer circus Renz Berlin in mijn woonplaats komt dan laat men meestal de eerste dag (of twee dagen) de olifanten op een buitenperk los rondlopen. Ze lopen dan heerlijk stressvrij te grazen. Zo hoort het! PRIMA!!!

Echter....de dagen er na staan de twee olifanten alsmaar aan een (nogal korte) ketting en staan te waven. JAMMER!!

Het enige wat activisten in al die jaren hebben bereikt is een verbod in Winschoten. Wanneer een circus niet in Winschoten mag spelen, kan het voor een andere speelplaats kiezen. Bijvoorbeeld Leeuwarden. Wat ik mij afvraag is: maakt het een olifant iets uit of hij nou in Winschoten of Leeuwarden aan de ketting staat?

Stel dat activisten zouden bereiken dat in alle Nederlandse gemeentes een circusverbod zouden gelden, dan nog zou geen olifant hier ook maar een cent beter van worden, want dan verhuist Renz Berlin naar bijvoorbeeld Duitsland, Denemarken of Polen.

Activisten staan voor de deur bij een circus en proberen het publiek te bespelen. Activisten zouden zich op de dieren moeten richten en zich moeten inzetten voor een verbetering voor de olifanten. Wat de dieren werkelijk zou helpen is: de discussie met de directie aangaan en te proberen het voor elkaar te krijgen dat de dieren niet meer incidenteel een dagje vrij mogen lopen, maar 7 dagen in de week. Ik heb begrepen dat ook Zoo Rotterdam (internationaal expert op het gebied van de huisvesting van olifanten) al eens heeft bemiddeld. Door een kinderachtig speelverbod in een gemeente wordt geen olifant aan meer bewegingsmogelijkheid geholpen!

Wanneer activisten het voor elkaar zouden krijgen dat ik volgend seizoen zou zien dat de olifanten Carla en Rani 7 dagen vrij lopen en 's nachts langere kettingen zouden hebben waardoor ze makkelijker kunnen gaan liggen en minder eenzijdig voedsel zouden krijgen dan zou ik mijn petje af doen voor die activisten! En dat wil heel wat zeggen voor een circusvriend! Maar een speelverbod is een schijnoplossing, want terug naar de natuur kunnen deze grijze reuzen never nooit en dierentuinen hebben geen behoefte aan deze twee dames die voor het fokprogramma al veel te oud zijn.

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo jan 09, 2008 5:54 pm 

Je ziet het verkeerd Syvio, maar ik wil het je graag uitleggen ;)

Wat jij zegt klopt uiteraard allemaal. We zouden ons kunnen inzetten voor de olifanten opdat ze wat meer vrijheid krijgen... maar we zijn geen dierenWELZIJNSactivisten, maar wel dierenRECHTENactivisten.

Het verschil?
Welzijn wil grotere kooien
rechten wil lege kooien

Omdat dierenrechtenactivisten het niet goed vinden dat dieren gebruikt worden door de mens. Zelfs niet al sliepen olifanten in het bed van hun trainer!

Het gaat erom dat de mens ten eerste met zijn "handjes" (om het maar even degelijk uit te drukken) van andere levende wezens moet afblijven als deze wezens niet vanzelf, zonder kooi, zonder ketting, zonder zweep of whatever bij de mens blijven.
Man en vrouw die vrijwillig te vrijen telt dus niet als voorbeeld ;)
Maar een olifant die aan de ketting ligt, 1000den kms van zijn thuisland is en gedwongen wordt kunstjes te doen, dat is wel een goed voorbeeld.

De mens moet de dieren in hun waarde laten, de dieren niet gevangen nemen, opeten, slachten, ...

Mooie zin hiervoor: " The animals of the world exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for whites or women for men. "

Snap je t nu?

En om even in te gaan op je stelling dat er niets verbeterd, dat gebeurt dus wel. De eerste stap werd gezet door de eerste gemeentes die circussen MET dieren weigeren. Dit zal alleen maar verder evolueren.

Net zoals er nu bvb een verbod op honden- en kattenbont is in België (daarvoor ging ik nog op een koude regenachtige dag in Brussel voor de Chinese ambassade gaan betogen :D ) Ook dit wierp zen vruchten af. Natuurlijk heeft dat lange tijd geduurt en natuurlijk wordt er toch hier en daar nog bont binnengesmokkeld, maar tja een olifant + circus binnensmokkelen lukt niet zo goed ;)

Ook in andere landen zal dit beleid veranderen. Steeds meer en meer mensen keren zich tegen bont, bioindustrie, dierproeven, ... en daarbij horen ook de circusdieren.

Of je het nu ontkent of niet, het is een feit dat men steeds meer en meer rekening houdt met de ethische kant van ieder product / dienst.
In het begin zal men grotere en langere kettingen eisen ja, maar daar geloven activisten niet in. Je blijft sowieso gebruik maken van dieren...
Uiteindelijk zal men inzien dat geen enkele kooi groot genoeg zal zijn en geen enkele ketting lang genoeg om echt te spreken van gelukkige dieren.

Dan zullen circussen MET dieren verdwijnen.

Het kan misschien nog 10, 50, 100 jaar duren... maar ooit zal ieder circus diervrij zijn.

En dan vraag je je af: waarom je nu dan inzetten? binnen 100 jaar ben je toch dood?! Ja maar als ik me niet inzet veranderd er niets. Ik samen met nog andere dierenrechtenactivisten.

We zetten ons nu toch ook in om het smelten van de ijskappen te vertragen terwijl we tegen dan al lang dood zijn. We doen dit voor de toekomst, voor de kinderen, voor dieren, ...

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo jan 09, 2008 8:01 pm 
Site Admin

Citeer:
Ook in andere landen zal dit beleid veranderen. Steeds meer en meer mensen keren zich tegen bont, bioindustrie, dierproeven, ... en daarbij horen ook de circusdieren.

Brrr eng hoor om circusdieren die met plezier hun kunstje uitvoeren in hetzelfde rijtje te zetten als destructief diermisbruik als bontindustrie en dierproeven....
Dit klopt gewoon niet!
Ga bijvoorbeeld duivenmelkers pesten! Dat lijkt me nuttiger want die lui gaan echt keihard met hun dieren om....

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do jan 10, 2008 10:00 am 

Het gaat om mensen die dieren gebruiken om geld mee te verdienen Heuvels...

En ja daar horen nog andere industrieën bij, zoals hondfokkers, ... noem maar op. Er zitten een pak broodfokkers tussen :roll:

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do jan 10, 2008 11:25 am 
Site Admin

tieske schreef:
Het gaat om mensen die dieren gebruiken om geld mee te verdienen Heuvels...

Jaja die redenatie kennen we zo langzamerhand wel... net of circusmensen er rijk van willen of kunnen worden! Dan hadden ze wel een ander beroep gekozen!
Jullie activisten weten geen grens te trekken dus dan maar alles verbieden wat naar dieren ruikt. Wat dacht je van natuurfotografen? Die maken net als circusmensen van hun liefde hun beroep, én houden er een boterham aan over.....
En mensen die bij een grote club als GAIA in dienst zijn? Die verdienen ook vast aardig geld aan dieren. Bedenk dus maar een ander criterium.

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do jan 10, 2008 11:49 am 

Natuurfotografen heb ik geen enkel probleem mee zolang de dieren niets van hun merken.

Je weet goed genoeg wat ik bedoel. Wat zouden ze der geen cent aan overhouden. Komaan hé. Trouwens leuk he: dieren in gevangenschap houden. Zoveel houd je dan toch niet van dieren hoor!

Iemand die beweert dat een bio-industrieboer van zen varkens houdt is ook goed gek.

Ze houden van het geld dat ze dervoor krijgen. Moesten de dieren oud en ongeneeselijk ziek worden dan zou de liefde snel verdwijnen!

En over Gaia heb ik geen goed woord.

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do jan 10, 2008 11:50 am 

en als die natuurfotografen ook nog eens en masse naar de laatste ongerepte(?) stukjes natuur trekken om aldaar foto's (of films) te maken dan blijft er van die ongereptheid niet veel meer over.

Schreven diverse activisten op dit forum dat ze liever in Afrika de dieren in het wild gaan fotograferen? Dat is inconsequent en hypocriet. Want als de dieren er (zoals Tieske schrijft) niet voor de mensen zijn dan moet ik (als circusliefhebber) constateren dat je ook dáár met je voeten uit het leefgebied moet blijven...

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do jan 10, 2008 12:08 pm 

Om weer on-topic te komen: we zijn hier op een circusforum.

Wat hebben dieractivisten concreet in Nederland bereikt als het over circussen gaat?
  • Publiciteitsstunts al a Boltini, die wel eens leeuwen los liet om de krant te halen, komen niet meer voor. (Dat verschijnsel was overigens al verdwenen vóór de opkomst van dieractivisme)
  • Circusdirecties zijn zich bewust geworden van hun verantwoording jegens de circusdieren.
  • Circussen werken aktief aan verbeteren van het WELZIJN van dieren.
  • Circussen hebben hun communicatie meer open gemaakt waardoor er steeds minder achter gesloten deuren gedaan wordt.
  • Bezoekersaantallen aan circussen met dieren vertonen een stijgende lijn.
  • Populariteit van dieractivisten buiten hun eigen geleding is sterk gedaald, ondanks dat veel mensen het met activisten eens zijn als het over bio-industrie gaat. Aandacht in de gevestigde media blijft tot een minimum beperkt.
  • Overheid is kritisch-negatief over dieractivisme.
  • Inzet van politie tijdens de inloop. Dit was voor het tijdperk van het dieractivisme niet nodig.

Uiteraard liggen er nog een aantal verbeterpunten. Daar wordt door de circussen weldegelijk aan gewerkt, al zal het voor dieractivisten ongetwijfeld niet snel genoeg gaan. Of niet ver genoeg. Want de inzet van de circussen en de overheid is en blijft gericht op het behoud van dieren in het circus.

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do jan 10, 2008 3:45 pm 

Sietske de hele wereld draait om geld dat verdiend word achter de ruggen van mensen en dieren, zo gaat dat nou eenmaal op deze aarde dat gebeurt al sinds de aarde bestaat, en als je dat verkeerd vind moet je je eigen voor de trein gooien. mischien kom je dan in een wereld zoals jij het voor ogen hebt

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do jan 10, 2008 4:11 pm 

Ron Mikkenie schreef:
Want als de dieren er (zoals Tieske schrijft) niet voor de mensen zijn dan moet ik (als circusliefhebber) constateren dat je ook dáár met je voeten uit het leefgebied moet blijven...

Wat ben je graag selectief ...

Dieren zijn er niet om door de mens gebruikt te worden.
Als ik een foto van een wilde leeuw maak zonder dat hij het ziet of ervanaf weet dan gebruik ik hem niet.

Bij mensen kun je zeggen dat je hun privacy schend, maar vermits dieren daar geen weet van hebben maakt dat niet uit.

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do jan 10, 2008 4:14 pm 

peter klinkert schreef:
Sietske de hele wereld draait om geld dat verdiend word achter de ruggen van mensen en dieren, zo gaat dat nou eenmaal op deze aarde dat gebeurt al sinds de aarde bestaat, en als je dat verkeerd vind moet je je eigen voor de trein gooien. mischien kom je dan in een wereld zoals jij het voor ogen hebt

Ik werk er niet aan mee dus waarom zou ik?!

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do jan 10, 2008 4:27 pm 

je werkt er niet aan mee, iedereen werkt er onbewust aan mee, jij ook
mevrouw de wereld verbeteraar

maar nee mevrouw gaat de makelijkste weg, circus mensen lastig valen, maar voor de echte problemen loop je voor weg, dan is het ja ik heb geen tijd geen geld, nee ik ga maar om de hoek bij en circus staan
jij bent echt zielig vind je niet

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do jan 10, 2008 4:58 pm 

je moet eens om de hoek bij een kippenleg boederij kijken die dieren hebben pas beperkte ruimte die kunnen hun kont niet eens keeren, de dieren in het circus hebben het goed en die 6maanden die ze op tournee zijn hebben hun voldoende ruimte en na die 6maanden helemaal als ze in hun winterverblijf zijn, dus maak je aub een keer nutig voor echte problemen

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 69 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00