Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 5:30 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Forumregels

Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.

Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: klagen..klagen..
BerichtGeplaatst: vr aug 01, 2008 12:51 pm 

John Reynen van het Duitse circus Malford heeft wel humor. Hij klaagt dat er in Nederland teveel buitenlandse circussen rondreizen, waardoor de concurrentie voor Nederlandse circussen moordend is. Nu is John een Nederlander, maar als ik het goed heb, is zijn circus van oorsprong toch Duits, of zou hij een identiteitscrisis hebben? Wat wel waar zou kunnen zijn, als er hier 20 circussen rondreizen, en er zijn 500 gemeentes, dan wordt de spoeling wel erg dun. Wij van Circusweb zijn heeeeel benieuwd welke 20 circussen hier rondreizen. Wie telt er voor ons mee?
Eerst lezen wat Reynen zegt:
http://www.destentor.nl/regio/hardenber ... cussen.ece

Berichtonderwerp: Re: klagen..klagen..
BerichtGeplaatst: vr aug 01, 2008 1:51 pm 

Laat ik beginnen met een lijst van circussen die in ons land reizen.

Het hele seizoen:
Herman Renz
Groot Russisch Staatscircus
Moskou/Holiday
Alberto Althoff
Bongo
Magic
Etoile (Ron Ronell)
Zanzara
Renz Berlin
Belly-Wien
Solero
Werona
Bavaria
Malford
Benelux (Great Belgium en andere namen)

Zomerseizoen:
Rigolo (Dick Hoezee)
Fantasia (Kitty Hagen)
Circus Sijm (Alex Sijm)

Festivals:
Circus Ronaldo
Cirque Bouffon
Cirque Plume
Harlekino (meerdere jaren op het Maliebaanfestival/Piekenkermis) in Utrecht
(en nog meer gezelschappen die steeds enkele dagen in ons land te gast zijn)

Malford is oorspronkelijk een Duits Circus van de familie Sperlich. De voertaal is nog steeds Duits in "het oudste (160 jaar) en grootste circus van Nederland" zoals het in de persberichten altijd wordt genoemd. In "De Gelderlander" van 28 juli wordt zelfs geschreven dat "het terrein te klein is voor een tent van 40 x 50 meter". (http://www.gelderlander.nl/voorpagina/d ... tterlo.ece). Zelfs de tenten van Circus Herman Renz en Circus Krone zijn kleiner dan de genoemde afmetingen...

Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen

BerichtGeplaatst: vr aug 01, 2008 3:19 pm 

En natuurlijk circus Witova

joop

BerichtGeplaatst: za aug 02, 2008 3:03 pm 

Circus Malford is natuurlijk geen Nederlands Circus want alleen een Nederlandse bedrijfsleider (katvanger) maakt een Circus niet Nederlands.
Een circus is alleen een Nederlands circus wanneer het ingeshreven staat bij de Nederlandese kamer van koophandel,
een nederlands BTW nummer heeft, in nederland loonbelasting betaald, rondrijdt met auto,s met een NL plaat en b.v. is aangesloten is bij de V.N.C.O.

En nu zelfs circusvrienden en andere zogenaamde circuskenners het verschil al niet meer weten hoe moet dan die ambtenaar welke de vergunningen uitgeeft door de bomen het bos nog zien.

Misschien ligt hier nog een taak voor de V.N.C.O gemeentes eens wat beter voor te lichten.

Want het is en blijft belachelijk dat een circus zomaar Nederlands circus mag noemen.
en dan is het ook nog een circus waar kinderarbeid heel normaal schijnt te zijn

BerichtGeplaatst: za aug 02, 2008 10:49 pm 
Site Admin

Gemeenten dienen Europees te denken en mogen geen circus weigeren puur en alleen omdat het niet uit Nederland komt. Verder is het natuurlijk de vraag na hoeveel jaar in Nederland een circus "Nederlands" genoemd kan worden. Er zijn meer Nederlandse circussen die buitenlandse roots hebben. Maar dankzij de Europese gedachte doet deze vraag niet ter zake natuurlijk. Het is niet anders....

Verder is kinderarbeid pas laakbaar als de arbeidsinspectie vindt dat er sprake is van overtreding.

BerichtGeplaatst: za aug 02, 2008 10:52 pm 

Nou Nou Horzel, ik ken Nederlandse circussen die zich uitgeven voor Poolse circussen en draaien onder een Engelse ltd. En veel Nederlandse circussen willen helemaal geen lid zijn van VNCO, en ik ken ook Nederlandse circussen die kinderen mee laat draaien die het heel leuk vinden. Ik kan me bij Althoff bijvoorbeeld Maria herinneren, die vrolijk op de trampoline meesprong, en Yusuf bij Magic, die het een straf zou vinden als hij niet meer mee mocht huppelen. En volgens mij wil Marcello ook dolgraag van de partij zijn.

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 1:27 am 
een Nederlands circus is volgens mij een circus met een Nederlandse bedrijfsleiding, en een winterverblijf op Nederlandse bodem. BONGO en Herman Renz zijn hierbij de duidelijkste voorbeelden. Het hoofddeel van de wagens zal bestaan uit Nederlandse kentekens, maar ook buitenlandse kentekens zullen op het terrein staan. Deze zijn dan van ingehuurde artiesten.
er zijn circussen met een Nederlandse bedrijfsleiding/management, maar met een buitenlands bedrijf in nederland on tour zijn. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Banning met Krone, Reynen met Malford en Hans Peters met moskou.
idd aan heuvels mag de europese gedachte bij de gemeenten niet ontbreken, maar vind ik wel dat de gemeentes bij beoordeling van toelating/vergunning afgeven 'extra punten' moeten geven aan hun eigen culturele instellingen.

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 10:07 am 

Jemig, ik maar denken Peters, Peters, hij heette toch anders... Hans Martens bedoel je natuurlijk van Moskou. Sommige (deel)gemeenten hebben ervaringen met circussen de de boel niet zo netjes achterlieten, wat gevolgen heeft voor volgende circussen die daar willen staan. Ik heb zelf met mijn evenementenbedrijf zo'n probleem dat eigenlijk niks met mijn bedrijf te maken heeft maar met vorige circussen, en ik zit mooi met een brok wantrouwen dat bijna niet weg te poetsen is. Borgsommen rijzen hierdoor de pan uit. De meeste mensen bezoeken eens in de 10 jaar een circus, en dan maakt het niet uit of het 5 euro kost of 25, als het programma slecht is, dan gaan ze voorlopig weer 10 jaar niet. Circussen worden heel snel door mensen over 1 kam geschoren, wat bijvoorbeeld met andere bedrijfstakken veel minder is. Als ik eens ergens minder lekker heb gegeten, dan betekent dat nog niet dat alle restaurants fout zijn. Een puntensysteem vraagt denk ik ook om corruptie. Hoe krijg je die punten en wie bepaalt dat allemaal? Subjectief denk ik.

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 12:18 pm 
Site Admin

Citeer:
Een puntensysteem vraagt denk ik ook om corruptie. Hoe krijg je die punten en wie bepaalt dat allemaal? Subjectief denk ik.

AD circustest?

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 12:20 pm 
Site Admin

Citeer:
idd aan heuvels mag de europese gedachte bij de gemeenten niet ontbreken, maar vind ik wel dat de gemeentes bij beoordeling van toelating/vergunning afgeven 'extra punten' moeten geven aan hun eigen culturele instellingen.

zou moeten kunnen inderdaad,
maar dit kan dus niet, net zo min als circussen met dieren geweerd kunnen worden. de wettelijke basis ontbreekt.

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 8:10 pm 

gera schreef:
Circussen worden heel snel door mensen over 1 kam geschoren, wat bijvoorbeeld met andere bedrijfstakken veel minder is. Als ik eens ergens minder lekker heb gegeten, dan betekent dat nog niet dat alle restaurants fout zijn. Een puntensysteem vraagt denk ik ook om corruptie. Hoe krijg je die punten en wie bepaalt dat allemaal? Subjectief denk ik.

Ik snap wat u bedoelt, maar ik vind dit juist een welkomende toevoeging. Met betrekking tot het aan gort rijden van een terrein is het waardeloos dat u en andere circus(evenementen) hier nog de naweeën van ondervinden.

Ik heb het over het andere aspect: hot goede circusprogramma. Als een circus geen goed programma heeft voelen volgens u andere circussen dit ook omdat mensen voorlopig geen circus meer zullen bezoeken. Als u dat zegt, geloof ik dat en ik kan mij er wat bij voorstellen. Zo stelt een circus met een slecht programma dus andere circussen ter discussie maar ook zichzelf. Dit betekend voor de circussen dat zij juist worden uitgedaagt een goed programma neer te zetten: concurentie! Want slechte programma's betekend uiteindelijk ook zelfdestructie. Hoe meer mensen het circus weren, hoe beter het programma moet worden willen de mensen terugkeren. Zo blijft een goed programma gewaarborgt. En om ontopic te blijven: er zijn veel circussen en vroeger nog veel meer, maar door marktwerking en concurrentie komen de beste producten bij de klant terrecht.

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 10:08 pm 
Site Admin

arie schreef:
gera schreef:
Circussen worden heel snel door mensen over 1 kam geschoren, wat bijvoorbeeld met andere bedrijfstakken veel minder is. Als ik eens ergens minder lekker heb gegeten, dan betekent dat nog niet dat alle restaurants fout zijn. Een puntensysteem vraagt denk ik ook om corruptie. Hoe krijg je die punten en wie bepaalt dat allemaal? Subjectief denk ik.

Ik snap wat u bedoelt, maar ik vind dit juist een welkomende toevoeging. Met betrekking tot het aan gort rijden van een terrein is het waardeloos dat u en andere circus(evenementen) hier nog de naweeën van ondervinden.

Ik heb het over het andere aspect: hot goede circusprogramma. Als een circus geen goed programma heeft voelen volgens u andere circussen dit ook omdat mensen voorlopig geen circus meer zullen bezoeken. Als u dat zegt, geloof ik dat en ik kan mij er wat bij voorstellen. Zo stelt een circus met een slecht programma dus andere circussen ter discussie maar ook zichzelf. Dit betekend voor de circussen dat zij juist worden uitgedaagt een goed programma neer te zetten: concurentie! Want slechte programma's betekend uiteindelijk ook zelfdestructie. Hoe meer mensen het circus weren, hoe beter het programma moet worden willen de mensen terugkeren. Zo blijft een goed programma gewaarborgt. En om ontopic te blijven: er zijn veel circussen en vroeger nog veel meer, maar door marktwerking en concurrentie komen de beste producten bij de klant terrecht.

Er is over het te verwachten programma veel onwetendheid bij het publiek. Het meest simpele circus heeft vaak aanplakbiljetten met tijgers, olifanten en wat al niet meer. Blijken er 2 geiten, een lama en een pony in de piste te komen. Op zich niet verkeerd maar het verwachtingspatroon van het publiek komt niet overeen met de werkelijkheid.
Als het publiek weet wat voor soort show er verwacht kan worden dan zal men tevreden de tent verlaten na afloop.
Kleine kinderen zullen zich te pletter vervelen bij een voorstelling van Cirque du Soleil, en zakenrelaties nodig je beter niet uit voor een voorstelling bij Bavaria.

Circusweb hoopt er toe bij te kunnen dragen dat het publiek bewuster wordt bij de keuze van een circus naar ieders smaak. Als er ideeen zijn hoe dit beter kan dan horen we dit graag.

BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 10:27 pm 

Citeer:
en zakenrelaties nodig je beter niet uit voor een voorstelling bij Bavaria.

Hoho, hoezo nodig je zakenrelaties niet uit bij Bavaria?? Sommige circussen waar de armoe van afstraalt hebben juist die nostalgische charme. Waarom denk je dat Bavaria zoveel uitkopen heeft? Een vrolijk gekleurd circusdorpje, ik hoor heel veel positieve klanken over dit circus.

Jongeman, u drukt zich wat plastisch uit. Wel ben ik het super met je eens, dat het tijd wordt dat ieder circus zich eens flink gaat profileren, niet de overeenkomst, maar wat is het verschil. gezien pr een ondergeschoven kindje is, en er nauwelijks nog creatieve persberichten in elkaar worden geflanst, zal het nog lang duren voor het zover is.

BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 11:06 am 
Site Admin

gera schreef:
Citeer:
en zakenrelaties nodig je beter niet uit voor een voorstelling bij Bavaria.

Hoho, hoezo nodig je zakenrelaties niet uit bij Bavaria?? Sommige circussen waar de armoe van afstraalt hebben juist die nostalgische charme. Waarom denk je dat Bavaria zoveel uitkopen heeft? Een vrolijk gekleurd circusdorpje, ik hoor heel veel positieve klanken over dit circus.

Jongeman, u drukt zich wat plastisch uit. Wel ben ik het super met je eens, dat het tijd wordt dat ieder circus zich eens flink gaat profileren, niet de overeenkomst, maar wat is het verschil. gezien pr een ondergeschoven kindje is, en er nauwelijks nog creatieve persberichten in elkaar worden geflanst, zal het nog lang duren voor het zover is.

@ Gera:
Heb ik gezegd dat Bavaria een pauper uitstraling heeft? Ze draaien notabene met de gloednieuwe tent van Harlekino.... Het is een schattig circus, en de kinderen zitten op aanraakafstand van de piste. Ik zie de zakenmensen daar nog niet zitten netwerken met een zak popcorn en een lolly.

BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 11:34 am 

Even terug naar het topic: klagen... klagen... of met de woorden van grootmeester der muziek Bach "Weinen Klagen Sorgen Zagen" (ja ja, zo oud is het thema al):

Klagen over de zaken die niet goed gaan is zo onderhand gemeengoed in de circuswereld. Geklaag over de andere circussen in Nederland (waarom staan ze daar 2 weken voor ons? hoe kan die entreeprijs zo laag zijn?) maar ook over de circusvrienden (waarom staat er zoveel over buitenlandse circussen in De Piste of de Circusnieuwsbrief? [die intussen niet meer zo heet]) En als je denkt dat dit iets van de laatste tijd is dan heb je het mis.

Waar Sjaak en Gera (en de andere schrijvers) een punt hebben is dat je het publiek moet overtuigen met een kwalitatief goed programma dat is gericht op de doelgroep. Bokken en geiten voor de allerkleinsten, brullende motoren en boem-boem-boem-muziek voor de pubers, gelikte kostumering, choreografie en parfumgeur i.p.v. zweetlucht en een voortent-met-catering die groter is dan de circustent voor de netwerkende managers.

Het hoeft elkaar heus niet te bijten. Bongo was hier eens ZES WEKEN NA Herman Renz. En? Beide circussen draaiden voor volle tenten. Ieder zijn eigen publiek. De voorstelling van Herman Renz is te lang (en soms te angstaanjagend) voor kleine kinderen. Dat geldt ook voor de kleine kustplaatsen. Dorpen met zo'n 1500 inwoners kunnen best 6 (of meer) circussen vlak na elkaar verwelkomen als er enkele grote campings zijn. Elke twee weken is de populatie zo goed als ververst. Het volgende circus heeft dan helemaal geen last van de voorganger.

Het begint met een goede voorstelling met een correcte prijs-kwaliteit-verhouding. Daarna de publiciteit. Een duidelijke beschrijving van het programma in kranten (weekbladen, dagbladen) en de campingblaadjes en wat er nog meer in een plaats verschijnt. Alleen is het tegenwoordig zo dat kranten niet meer zoals vroeger een goede journalist naar het circus sturen.

Wat tegenwoordig steeds belangrijker is: Jezelf profileren. Het lijkt Amerikaans. Maar zolang het niet "de boel opdikken" is maar duidelijk laten zien wat je doet en voor wie je het doet dan zit er geen nare bijsmaak aan dat profileren. De kans dat het publiek dan teleurgesteld huiswaarts keert en een volgend circus niet meer bezoekt is dan al een stuk kleiner.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00