Ron_Mikkenie schreef:
Hoe groot of klein moet een foto zijn?
Je kunt wel enkele technische eisen stellen aan de te plaatsen foto's. Niet foto-technische maar betreffende de afmetingen. Vanwege de rustige beeldschermindeling is het verstandig om foto's te verkleinen naar een maximaal aantal pixels. 640x480 (DX) of 720x480 (FX of scan van rolfilm) voor liggende foto's. zorg ervoor dat de foto's in ieder geval niet breder zijn dan 720 pixels. Anders dan verdwijnt bij de meest gebruikte beeldschermafmeting een deel van de foto rechts buiten beeld en komt er een onhandige schuifbalk onder in beeld. Het is ook jammer als de foto in de hoogte net niet op het beeldscherm past. Daarvoor had je toch niet die bijzondere compositie gekozen die nou door de PC van de kijker even wordt afgeknipt...
Dus niet verkleinen naar een X-aantal kilobytes maar naar een maximaal aantal pixels (in de breedte en/of hoogte).
Indommelen of interesseren?
Betreffende het aantal foto's of foto's van hetzelfde circus op meerdere terreinen: Elk terrein is anders. Maar als ik tijdens mijn vakantie 800 (gelukte) foto's heb geschoten en ik mijn buren uitnodig om onder het genot van een kop koffie foto's te bekijken dan laat ik toch maar hooguit 50 foto's zien. Dan blijft het voor de buren interessant. Als je ophoudt met de diavertoning en men zegt: "wat jammer, ik zou er nog meer willen zien" dan ben je op het juiste moment gestopt. Als je hetzelfde circus op meerdere terreinen portretteert, laat dan totaaloverzichten (panorama's) zien en een beperkt aantal detailopnamen. Dan maak je duidelijk dat het circus niet in elke stad hetzelfde is. Maar een foto van "wagen nummer 21 van bumper tot bumper" hoef je eigenlijk maar eenmaal te plaatsen. Tenzij die wagen opeens is veranderd of vervangen door een andere wagen. Het hijsen van het tentzeil is ook overal hetzelfde. Die mag je dus ook eens weglaten in de repo of het forum. Maar maak die foto wel voor jezelf. Dan kun je ook eens iemand de opbouw in die andere plaats laten zien! Met de grote en prachtige opbouwrepo in Nijmegen heb je een goede basis gelegd om van Circus Herman Renz in de volgende steden de verschillen te laten zien.
Traag internet
Traag internet zou tot het verleden moeten behoren. Zijn er nog wel inbelverbindingen? Ik ben ook ooit begonnen met een "goedkope" inbelverbinding. Geen abonnementskosten maar wel telefoontikken. Als je alleen maar een maal daags teksten via e-mail wilt uitwisselen is dat prima en de goedkoopste oplossing. Met het ontvangen van steeds grotere bestanden bleek een ADSL goedkoper dan inbellen. Zelfs de goedkoopste 2Mb/s is (nog steeds!) ruim voldoende om websites met foto's te bekijken en zelfs "uitzending gemist" loopt normaal door. Dus zelfs voor eenvoudige video is die 2Mb/s voldoende!
Rode kruisjes i.p.v. foto's kunnen overigens ook liggen aan de verbindingen tussen servers of extreme drukte op fotoservers. Photobucket is enkele weken geleden ook eens voor onderhoud uit de lucht geweest. Dan willen foto's nog wel eens traag of helemaal niet komen. Gewoon enkele uren later nog eens proberen.
Ron,
Een duidelijke reactie waar ik wat mee kan. Ik verklein mijn foto's altijd naar 800 x 600 maar natuurlijk als het is makkelijker is verklein ik ze naar 720 x 480 geen enkel probleem. Over het feit wat je aandraagt van foto's aan je buren laten zien, daar heb je wel degelijk een punt, ik zal hier bij het selecteren rekening mee houden.
Jammer dat je niet in gaat op het punt van het verwijderen van teksten. Het is toch leuk als je moeite doet voor iets om dan te horen van diverse lezers dat ze dit waarderen. Ik maakt de foto's, ik verklein ze, ik upload ze en voor zie ze van tekst, dan is het toch leuk om de opmerkingen te laten staan, dit is geen vervuiling van het forum, dit is een stimulans om meerdere reportages online te zetten. maken doe ik ze toch wel, maar het online delen, daar gaat het over.