Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 4:36 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Forumregels

Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.

Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di mei 05, 2009 11:28 pm 

Ron_Mikkenie schreef:
Hoe groot of klein moet een foto zijn?
Je kunt wel enkele technische eisen stellen aan de te plaatsen foto's. Niet foto-technische maar betreffende de afmetingen. Vanwege de rustige beeldschermindeling is het verstandig om foto's te verkleinen naar een maximaal aantal pixels. 640x480 (DX) of 720x480 (FX of scan van rolfilm) voor liggende foto's. zorg ervoor dat de foto's in ieder geval niet breder zijn dan 720 pixels. Anders dan verdwijnt bij de meest gebruikte beeldschermafmeting een deel van de foto rechts buiten beeld en komt er een onhandige schuifbalk onder in beeld. Het is ook jammer als de foto in de hoogte net niet op het beeldscherm past. Daarvoor had je toch niet die bijzondere compositie gekozen die nou door de PC van de kijker even wordt afgeknipt...

Dus niet verkleinen naar een X-aantal kilobytes maar naar een maximaal aantal pixels (in de breedte en/of hoogte).

Indommelen of interesseren?
Betreffende het aantal foto's of foto's van hetzelfde circus op meerdere terreinen: Elk terrein is anders. Maar als ik tijdens mijn vakantie 800 (gelukte) foto's heb geschoten en ik mijn buren uitnodig om onder het genot van een kop koffie foto's te bekijken dan laat ik toch maar hooguit 50 foto's zien. Dan blijft het voor de buren interessant. Als je ophoudt met de diavertoning en men zegt: "wat jammer, ik zou er nog meer willen zien" dan ben je op het juiste moment gestopt. Als je hetzelfde circus op meerdere terreinen portretteert, laat dan totaaloverzichten (panorama's) zien en een beperkt aantal detailopnamen. Dan maak je duidelijk dat het circus niet in elke stad hetzelfde is. Maar een foto van "wagen nummer 21 van bumper tot bumper" hoef je eigenlijk maar eenmaal te plaatsen. Tenzij die wagen opeens is veranderd of vervangen door een andere wagen. Het hijsen van het tentzeil is ook overal hetzelfde. Die mag je dus ook eens weglaten in de repo of het forum. Maar maak die foto wel voor jezelf. Dan kun je ook eens iemand de opbouw in die andere plaats laten zien! Met de grote en prachtige opbouwrepo in Nijmegen heb je een goede basis gelegd om van Circus Herman Renz in de volgende steden de verschillen te laten zien.

Traag internet
Traag internet zou tot het verleden moeten behoren. Zijn er nog wel inbelverbindingen? Ik ben ook ooit begonnen met een "goedkope" inbelverbinding. Geen abonnementskosten maar wel telefoontikken. Als je alleen maar een maal daags teksten via e-mail wilt uitwisselen is dat prima en de goedkoopste oplossing. Met het ontvangen van steeds grotere bestanden bleek een ADSL goedkoper dan inbellen. Zelfs de goedkoopste 2Mb/s is (nog steeds!) ruim voldoende om websites met foto's te bekijken en zelfs "uitzending gemist" loopt normaal door. Dus zelfs voor eenvoudige video is die 2Mb/s voldoende!

Rode kruisjes i.p.v. foto's kunnen overigens ook liggen aan de verbindingen tussen servers of extreme drukte op fotoservers. Photobucket is enkele weken geleden ook eens voor onderhoud uit de lucht geweest. Dan willen foto's nog wel eens traag of helemaal niet komen. Gewoon enkele uren later nog eens proberen.

Ron,

Een duidelijke reactie waar ik wat mee kan. Ik verklein mijn foto's altijd naar 800 x 600 maar natuurlijk als het is makkelijker is verklein ik ze naar 720 x 480 geen enkel probleem. Over het feit wat je aandraagt van foto's aan je buren laten zien, daar heb je wel degelijk een punt, ik zal hier bij het selecteren rekening mee houden.

Jammer dat je niet in gaat op het punt van het verwijderen van teksten. Het is toch leuk als je moeite doet voor iets om dan te horen van diverse lezers dat ze dit waarderen. Ik maakt de foto's, ik verklein ze, ik upload ze en voor zie ze van tekst, dan is het toch leuk om de opmerkingen te laten staan, dit is geen vervuiling van het forum, dit is een stimulans om meerdere reportages online te zetten. maken doe ik ze toch wel, maar het online delen, daar gaat het over.

BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2009 2:21 am 
Ook ik had last van de rode kruisjes waar Lisa over schreef. echter kan ik nu ook weer de foto's zien. Zal dus aan photobucket gelegen hebben.
Wat betreft de reactie van Ron, met tips enzo, ben ik het volkomen mee eens. Zelf heb ik in de afgelopen jaren veel video materiaal gemaakt bij diverse circussen, en heel veel van Renz. Van 1993 tot 2003 heb ik hiervan montages gemaakt op de ouderwetse manier, namelijk video op video met een video editor ertussen voor het snijwerk. Dit snijden [lees weglaten] is het moeilijkst. Niet wat betreft de mislukte shots, maar scènes die langer doorlopen. Deze zijn voor mijzelf [en waarschijnlijk ook wel menig circusliefhebber] best interesant, maar komen de snelheid van de montage niet goed uit. Binnenkort ga ik beginnen om de beelden die ik gemaakt van 2004 tot 2007 via een computerprogramma te monteren. Hoewel ik denk dat dit programma mij meer mogelijkheden kan bieden hierbij, zal toch mijn uitgangspunt blijven om er een voor iedereen prettige montage van te maken, en sommige beelden die ik heb gemaakt zullen dan ingekort danwel niet gemonteerd moeten worden.

Wat betreft fotoreportages op dit forum stel ik voor om maximaal 12 foto's van je gemaakte serie te plaatsen en de liefhebbers daarna te verwijzen naar een eigen fotosite met een diashow.

O ja, die diashow voor circusliefhebbers kan niet groot genoeg zijn, echter diezelfde diashow voor familie, vrienden of kennissen zou wel eens te lang kunnen zijn.

BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2009 7:52 am 

Ik had inderdaad niet gereageerd op het "verdwijnen" van reacties bij een onderwerp. Voorzover ik weet haalt Sjaak na enige tijd (soms dagen, soms weken) de reacties weg van personen die schrijven dat het mooie foto's zijn. Als er afspraken liggen betreffende het overzetten van foto's naar de circusweb fotogalerie dan wordt ook het bericht met de foto's sterk ingekort: De eerste foto blijft staan en daaronder de link naar de galerie.

Ook halen we als moderatorenteam wel eens reacties weg die totaal niets met het onderwerp te maken hebben. En storende taalfouten worden ook wel eens verwijderd of gecorrigeerd. Want een fraaie fotoserie is natuurlijk niet "shitterend". Tenzij je er inderdaad aandrang van krijgt :wink:

Zoals Hans al schrijft: Voor de circusliefhebber kan het soms niet genoeg zijn. Binnen de grote groep circusliefhebbers heb je overigens grote verschillen. De ene wil elke wagen van zes(!) kanten op de foto zien terwijl de ander alleen maar een overzichtsfoto wil hebben die is genomen van enige afstand. Er zijn zelfs circusliefhebbers die totaal niets geven om foto's van tenten en wagens. Die willen bijvoorbeeld alleen maar foto's van affiches, façades, beschilderingen of artiesten zien.

Voor mij persoonlijk moeten er mensen op de foto staan. Dus een reportage van de circusmensen die de tent opzetten is voor mij smullen. Maar als de tent eenmaal staat en iedereen in zijn woning op wielen aan het eten zit dan is voor mij de charme er af. Totdat de voorstelling begint. Al zijn er ook wel eens mooie statische taferelen te zien die uitnodigen tot het maken van een stilleven. Maar dan moet niet alleen het tafereel maar ook de lichtval perfect zijn om er een mooie foto van te kunnen maken.

BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2009 4:43 pm 

Citeer:
Wat betreft fotoreportages op dit forum stel ik voor om maximaal 12 foto's van je gemaakte serie te plaatsen en de liefhebbers daarna te verwijzen naar een eigen fotosite met een diashow.

:evil: Laat iedereen lekker zelf bepalen hoe veel fotos hij/zij op het forum plaatst. Het hoeven geen reeksen van honderden fotos te zijn maar 12 is wel erg minimaal.
Voor de 100e keer: ALS HET EEN TOPIC IS MET FOTOS STAAT ER DUIDELIJK [FOTO'S] BIJ, ERGER JE JE ERAAN DAN OPEN JE M TOCH LEKKER NIET. Ga niet allemaal regels opstellen over het aantal, de inhoud/qualiteit van foto's want dan is het voor een aantal mensen waaronder mij snel afgelopen met fotos maken voor het forum.
Sommigen gaan de laatste tijd wel erg ver met regeltjes verzinnen.. gaan jullie dadelijk ook nog bepalen wat voor kleur onderbroek ik aan moet... :x

BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2009 4:57 pm 

12 foto's ja juist.... :?

AANTAL ONBEPERKT !!!

Max. 10 foto's per bericht.

Reacties ertussen maken het heus niet trager, snap sommige toch niet hoor.

En het is vooral de eerste keer dat het iets trager gaat, eens je ze bekeken hebt gaat het volgende keren sneller.

BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2009 5:54 pm 
Site Admin

kevin schreef:
Citeer:

:evil: Laat iedereen lekker zelf bepalen hoe veel fotos hij/zij op het forum plaatst. Het hoeven geen reeksen van honderden fotos te zijn maar 12 is wel erg minimaal.
Voor de 100e keer: ALS HET EEN TOPIC IS MET FOTOS STAAT ER DUIDELIJK [FOTO'S] BIJ, ERGER JE JE ERAAN DAN OPEN JE M TOCH LEKKER NIET. Ga niet allemaal regels opstellen over het aantal, de inhoud/qualiteit van foto's want dan is het voor een aantal mensen waaronder mij snel afgelopen met fotos maken voor het forum.
Sommigen gaan de laatste tijd wel erg ver met regeltjes verzinnen.. gaan jullie dadelijk ook nog bepalen wat voor kleur onderbroek ik aan moet... :x

KEVIN JE HOEFT NIET ZO TE SCHREEUWEN!!!!!
Aan de ene kant moeten er zo veel mogelijk foto's geplaatst worden, en aan de andere kant moeten de foto's prettig bekijkbaar gepresenteerd worden. Bij te veel en te zware foto's duurt het laden gewoon erg lang. Het gaat er om dat de fotografen hier een beetje bewust mee om gaan. Ik ben niet van plan foto's te gaan tellen of regeltjes te maken. Richtlijnen zijn beter.

BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2009 6:08 pm 
Site Admin

Circusboy schreef:
12 foto's ja juist.... :?
AANTAL ONBEPERKT !!!
Max. 10 foto's per bericht.
Reacties ertussen maken het heus niet trager, snap sommige toch niet hoor.
En het is vooral de eerste keer dat het iets trager gaat, eens je ze bekeken hebt gaat het volgende keren sneller.

Het hangt er van af hoe je Internet Explorer instellingen staan (zie plaatje hieronder). Ik prefereer de instelling zo als op het plaatje, dan weet ik zeker dat ik niet tegen oude info sta aan te kijken. Als je hem zet op Automatic dan heb je kans dat de foto's sneller laden maar dan ben je nog niet zeker dat je niets mist.

Als moderator ben ik verplicht om zoveel mogelijk nieuwe berichten te bekijken en op mijn snelle desktop is het geen probleem, maar als ik mijn trage notebook gebruik met draadloos netwerk dan gaat het ineens veel langzaaaaaaameeeeer.

Afbeelding

BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2009 7:17 pm 

Als er geen foto's meer op een forum mogen vraag ik me af wat het hele circuswebforum dan nog moet, nieuws vind je ook op de startpagina www.circus-web.nl, toerinformatie staat in de agenda verwerkt en foto's dan in het circusweb fotoalbum.

zo kun je het hele forum wel sluiten.

Gewoon iedereen zijn foto's laten posten, mits de persoon zich houdt aan de max 800x600 regeling en duidelijk ervoor zet: [foto's] , dan kan een ander persoon zelf weten of hij/zij het topic aanklikt.

BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2009 7:20 pm 

Goed idee !!

BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2009 9:50 pm 

Regels worden gemaakt om te veranderen of aan te passen denk ik en volgens mij weet de redactie wel wat mogelijk is en zullen ze niet als een stel wilde poltieagenten gaan zitten kijken of er iemand toevallig iets meer plaatst. Ik denk dat ze dan zelf ook wel weten dat de lol er voor veel mensen af gaat en dat is de bedoeling denk ik niet van het forum.

BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2009 9:53 pm 

Pieter de Vries schreef:
Ook mee eens, wanneer er regels komen zullen er denk ik forum leden vertrekken.

In die fase zitten we al vrees ik...

BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2009 10:01 pm 
Site Admin

Circusboy schreef:
Pieter de Vries schreef:

waar baseer jij dat op? ben jij van plan weg te blijven?

BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2009 10:16 pm 

Circusboy schreef:
Pieter de Vries schreef:

Houdoe........

BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2009 10:18 pm 

Ik merk minder reportages van o.a Belly Wien en....

Ok dat zijn daarom geen andere leden, kan ook gewoon zijn omdat de circussen momenteel helemaal bovenaan zitten, en de reporters meer onderaan verblijven. Wat ik dan zeker kan begrijpen.

Maar er zijn weinig posts als je enkele dagen overslaat. Over alle onderwerpen gezien.

Topics, als we al aan 10 berichten komen zal het veel zijn.

Was dat vroeger niet beter? Of toont het ook leger omdat de postknipper misschien wel te regelmatig op pad is?? Op welke manier kunnen we weer meer volk op bezoek krijgen??

BerichtGeplaatst: wo mei 06, 2009 11:09 pm 
Site Admin

Circusboy schreef:
Ik merk minder reportages van o.a Belly Wien en....

Ok dat zijn daarom geen andere leden, kan ook gewoon zijn omdat de circussen momenteel helemaal bovenaan zitten, en de reporters meer onderaan verblijven. Wat ik dan zeker kan begrijpen.

Maar er zijn weinig posts als je enkele dagen overslaat. Over alle onderwerpen gezien.

Topics, als we al aan 10 berichten komen zal het veel zijn.

Was dat vroeger niet beter? Of toont het ook leger omdat de postknipper misschien wel te regelmatig op pad is?? Op welke manier kunnen we weer meer volk op bezoek krijgen??

ik bekeek net toevallig jouw profiel. als beroep heb jij opgegeven "kermis en circusfotograaf". nu jij het zo stil vindt kun je deze woorden misschien eens gaan waarmaken? dus pak je camera en ga eens circussen fotograferen. ik beloof dat ik jouw reportages niet zal knippen.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00