Allereerst bestaat er in mijn ogen geen kunstjes gebaseerd op het natuurlijke gedrag.
Al het gedrag is aangeleerd zowel bij dier als bij mens. (ja, zelfs jij heb moeten leren lopen)
Het enige natuurlijke is paringsdrang en overlevingsdrang. Nu ben ik geen expert, maar ik kijk erg veel naar animal planet en andere natuurprogramma's. Ik heb nog nooit een olifant (neem maar weer eens een olifant voor de verandering) op twee voorpoten balancerend op een afgezaagde boomstronk zien staan. Dus dat is niet natuurlijk dat is aangeleerd. Dat hij het kan is een tweede. (anatomisch is het natuurlijk onmogelijk gebleken om een olifant borstcrawl te leren.)
Dus dat natuurlijk gedrag is grote onzin.
De vraag die volgt op dit antwoord, vind een dier het leuk om voor jouw kunstjes te doen.
Als ik de meningen lees op het forum zijn die zeer verschillend, met een hoop frustratie en emotie wat een felle strijd oplevert. (op heuvels na, die vind ik relativerend en overzichtelijk. En geeft eerlijk toe dat er nog een hoop verbeterd kan worden
)
Als ik zwart wit moet kijken, geef ik Alex gelijk. Een dier moet in de natuur rond lopen en geen amusement voorwerp zijn. Misschien zal het dier het leuk vinden, maar dat hebben wij er naar gemaakt. (ik verklaar me nader)
Een dier doet voor jouw een trucje als jij hem wat lekkers geeft. Het dier weet dan op een gegeven moment dat wanneer hij iets goed doet hij iets lekkers krijgt.
(neem ik weer een olifant) Een olifant in de natuur heeft niemand die hem iets lekkers geeft als hij op zijn kont gaat zitten, de olifant moet zelf naar de waterpoel lopen en zelf de bladeren van de bomen aftrekken. Hij krijgt daar niets voor als hij dat doet, dus zwart wit gezien geef ik Alex gelijk. Een olifant hoort niet in een circus thuis want hij kan zijn natuurlijk overleving/paar drang niet volledig benutten.
Daarnaast vraag ik me te zeer af of het wel goed is om een dier als amusement voorwerp te gebruiken zelfs al zit het dier voor de 4de generatie in gevangenschap. Alleen de mensen worden er beter van. Het dier krijgt er niets voor terug. (Ja een snoepje als hij wat leuks doet)
Ik kijk nu alleen naar het welzijn van het dier.
Ik begrijp dat het mensen hun broodwinning is, en dat de meeste die met de dieren werkt er alle liefde, verzorging en tijd voor neemt. Ik zal echt niet zeggen dat jullie het verkeerd doen.
Circussen zijn leuk, het is pure amusement, het heeft traditie en het hoort bij onze beschaving.
Nick zegt dat de gemeente vaak te kleine locaties aanwijzen of te duur zijn.
Waarom zeg je dan als circus niet, dan doen we een show zonder dieren als we te weinig ruimte hebben. zo blijft het welzijn van het dier gewaarborgd en zijn de extremisten (Alex en Kiwi) nog niet helemaal tevreden, maar het gaat wel de goede kant op.
Ook nog even terug komend waar we de dieren kunnen worden ondergebracht als de circussen echt besluiten de dieren af te staan.
Er zullen zat organisaties zijn die de dieren willen opvangen, misschien wel dierentuinen Misschien zal er wel een stichting circusdieren in leven worden geroepen en met subsidies komen we al een eindje.
Toch ben en blijf ik benieuw hoe jullie de dieren trainen, misschien is het via deze weg toch eens mogelijk om te zien doe dat gaat, (hint
) en dan kunnen Alex en Kiwi misschien eens zien hoe het er echt aan toe gaat.
Toch nog een laatste vraag.
Als er een dier ziekjes zou zijn vlak voor een voorstelling wat gebeurt er dan meestal?