Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo mei 11, 2025 5:25 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Joop Teuteberg spreekt
BerichtGeplaatst: di jan 22, 2013 3:15 pm 

lieve circus vrienden
waag me ook eens een keertje op het internetwereldje, op facebook of op div. forums
om te zien ,hoe bepaalde discussies ontstaan vind het best spannend
het is alleen jammer ,dat er...... ten spijt van de echte fans.
potloden zoals koliekje rondlopen, die niet met hun eigennaam durven te schrijven
en terecht daar zij niet overal met open armen ontvangen zullen worden)
vind het dan ook erg jammer dat ik de geschreven stukjes niet meer kan achterhalen (of ik ben misschien te dom )had het leuk gevonden om koliekje zonder grof te worden van repliek te dienen want het moet toch niet erger worden als strontboeren zich met het beleid van directies gaan bemoeien in de zin of ze gage-uitbetalend ja of nee moet je toch ten miste van de rand of piste weten niet dan?
bied dan ook mijn excuus aan voor het feit dat mijn zoon zich liet verleiden om in wat groffe woorden met koliekje in discussie te gaan hoewel wel te begrijpen
wil persoonlijk nog kwijt ondanks de negatieve berichten van de bekende koliekjes het jammer is voor de oprechte circus vrienden die ondanks zij niet alles weten het circus een goed hart toe dragen
dit soort forums verpesten want laten we eerlijk wezen als ik over het circus alles zou moeten vertellen wat er in mijn 45 jarige loopbaan gebeurt is blijft er van de circus romantiek niet veel over
(een grote duitse zaak waar ik meer dan 10 jaar op 30.000 gulden heb moeten wachten heeft iemand dat op de web gelezen ? een Nederlandse zaak waar ik het geld helemaal niet gekregen heb maar heerlijk gewerkt heb )
Wij hebben van de winter een waanzinnige compagnie hadden van personeel tot muzikanten en niet te vergeten de artiesten ( op een na maar daar hadden mijn vakbroeders me ook voor gewaarschuwd en heeft coty mijn broer hun voor de premiere bijna er uit gegooid) ben ook blij om jonge mensen de kans gegeven te hebben in een toch mooie zaak met orkest te kunnen werken (wie wil dat niet )was ook mooi om Michael en Nigel uit de manege te zien komen en als ze goed gewerkt hadden zag je ze stralen en zo niet, waren ze boos op zichzelf mooi om zo met je vak bezig te zijn fantastische jongens en niet te vergeten Polleke zullen jullie nog veel van horen en zien.
Tenslotte wil ik iedereen die oprechte vragen en daar bedoel ik de ECHTE circusvrienden mee hebben
Ik die naar eerlijkheid zal beantwoorden zonder klokkenluider te zijn dat deed ik vroeger niet en nu ook niet maar het moet me van het hart dat ook ik na al die jaren vuil spuierij over mij en mijn grootste passie gefrustreerd begint te raken
Hoogachtend uw gino joop teuteberg

Berichtonderwerp: Re: Joop Teuteberg spreekt
BerichtGeplaatst: di jan 22, 2013 3:31 pm 

dankje de koekkoek dat je ook eindelijk eens wat neer zet :) ga zo door ouwe :)

gino schreef:
lieve circus vrienden
waag me ook eens een keertje op het internetwereldje, op facebook of op div. forums
om te zien ,hoe bepaalde discussies ontstaan vind het best spannend
het is alleen jammer ,dat er...... ten spijt van de echte fans.
potloden zoals koliekje rondlopen, die niet met hun eigennaam durven te schrijven
en terecht daar zij niet overal met open armen ontvangen zullen worden)
vind het dan ook erg jammer dat ik de geschreven stukjes niet meer kan achterhalen (of ik ben misschien te dom )had het leuk gevonden om koliekje zonder grof te worden van repliek te dienen want het moet toch niet erger worden als strontboeren zich met het beleid van directies gaan bemoeien in de zin of ze gage-uitbetalend ja of nee moet je toch ten miste van de rand of piste weten niet dan?
bied dan ook mijn excuus aan voor het feit dat mijn zoon zich liet verleiden om in wat groffe woorden met koliekje in discussie te gaan hoewel wel te begrijpen
wil persoonlijk nog kwijt ondanks de negatieve berichten van de bekende koliekjes het jammer is voor de oprechte circus vrienden die ondanks zij niet alles weten het circus een goed hart toe dragen
dit soort forums verpesten want laten we eerlijk wezen als ik over het circus alles zou moeten vertellen wat er in mijn 45 jarige loopbaan gebeurt is blijft er van de circus romantiek niet veel over
(een grote duitse zaak waar ik meer dan 10 jaar op 30.000 gulden heb moeten wachten heeft iemand dat op de web gelezen ? een Nederlandse zaak waar ik het geld helemaal niet gekregen heb maar heerlijk gewerkt heb )
Wij hebben van de winter een waanzinnige compagnie hadden van personeel tot muzikanten en niet te vergeten de artiesten ( op een na maar daar hadden mijn vakbroeders me ook voor gewaarschuwd en heeft coty mijn broer hun voor de premiere bijna er uit gegooid) ben ook blij om jonge mensen de kans gegeven te hebben in een toch mooie zaak met orkest te kunnen werken (wie wil dat niet )was ook mooi om Michael en Nigel uit de manege te zien komen en als ze goed gewerkt hadden zag je ze stralen en zo niet, waren ze boos op zichzelf mooi om zo met je vak bezig te zijn fantastische jongens en niet te vergeten Polleke zullen jullie nog veel van horen en zien.
Tenslotte wil ik iedereen die oprechte vragen en daar bedoel ik de ECHTE circusvrienden mee hebben
Ik die naar eerlijkheid zal beantwoorden zonder klokkenluider te zijn dat deed ik vroeger niet en nu ook niet maar het moet me van het hart dat ook ik na al die jaren vuil spuierij over mij en mijn grootste passie gefrustreerd begint te raken
Hoogachtend uw gino joop teuteberg

BerichtGeplaatst: di jan 22, 2013 3:35 pm 

lieve tonie kunnen we eindelijk eens praten zonder dat we ruzie krijgen

BerichtGeplaatst: di jan 22, 2013 4:06 pm 

Joop (Gino) welkom op het forum!!! En je bent echt de beste clown van NL. Heb nog nooit zo gelachen om een clown. Was echt het leukste van de show Groeten Yoshi Berends uit Apeldoorn

BerichtGeplaatst: di jan 22, 2013 10:02 pm 

omwille van al dat gedoe ( afspraken die niet nagekomen worden, loon dat niet uitbetaald word enz..)
zijn er al veel jonge artiesten mee opgehouden ( in de brede zin van het woord), en voor er weer iemand begint te roepen: nee dan heb ik het niet over kinderen van circusfamilies: want die hebben amper keuze en MOETEN bijna verder doen wat hun ouders ook doen ( al zijn er nu ook die er voor kiezen om naar school te gaan en een beroep te gaan uitoefenen). En als het in je bloed zit tja ......
maar dan vooral jonge artiesten die er via de circusschool inrollen en na een tijdje ontdekken dat het toch niet dat is dat ze hun hele leven willen.

En het is fantastisch om in de piste te staan en blijft altijd enorm leuk dat gaat niemand ontkennen denk ik (en dat cliché van "eens je zaagsel...." ja hoor waar!!), maar al dat gedoe er rond kan al wel eens te veel worden.

Zo stilaan begin ik iemand nu ook te begrijpen:
toen ik contact opnam via mail en later telefoon met een gepensioneerde clown om mij wat te helpen zei die toen we eens gingen afspreken:" nou jongen, ik ga je 1 ding verwittigen. ik weet niet zeker of ik er wel zal zijn. Want ik heb het het wel een beetje gehad met het circus( hoewel hij zijn vak meer dan 50 jaar heeft uitgeoefend) en ik heb dan ook al een hele tijd geen voet er meer binnengezet hoewel veel vrienden mij nog uitnodigen. Dus eerst en vooral spreken we niet in het circus af maar gewoon gezellig in een cafeetje. En je ziet wel of ik kom opdagen en als ik er niet ben nou dan heb ik er geen zin in."
nou dat was dan al erg spannend en uiteindelijk was hij er.

En hebben we heel lang gepraat en vooral over clowns natuurlijk en heeft hij tips gegeven. Maar onvermijdelijk kwam het er toch op waarom hij nog zo weinig met circus wou te maken hebben: "ooh das heel simpel zei hij: ik heb toen ik gestopt ben echt alles buitengegooid en weggegooid ( en ja dat is echt waar want een deel van die spullen heb ik nou) Want mijn laatste jaren in het circus waren niet meer zo mooi. Mijn partner waarmee ik 45 jaar had gewerkt moest wel op pensioen en de mensen waar ik dan mee moest samenwerken stelden mij teleur. Niet dat ik mijn werk niet mee graag deed hoor. Maar vooral de mensen en alles eromheen viel me niet meer mee. En eerlijk gezegd het circus is helemaal niet meer zoals ik het gekend heb" later zou me nog zegge: ooh wat moet dat toen op jouw overgekomen zijn en je moet wel gedacht hebben wat een oude knorpot is die vent geworden zeg.

Hij raadde het me zelfs af om eraan te beginnen: meer zelfs in de huidige situatie zou hij er zelf niet aan begonnen zijn. hij vond dat als je het leuk vond dat je beter na je uren gerust wat in een circus kon gaan helpen of in het weekend wat in de piste kon gaan staan maar maar beter je job niet kon opgeven voor het onzekere circusleven!

Ik dacht toen ook zo wat is die enthousiast :cry: , maar ergens versta ik hem nu wel hoor.

En dat iemand na een hele lange tijd waar mensen lastig doen , er kritiek uit alle hoeken komt vooral van mensen die er buiten of aan de rand dat je dan weleens gefrustreerd raakt: is dat niet normaal?? En zeker bij een artiest, want ze mogen dan beweren dat een artiest dat wel gewend is en dat die een olifantenvel hebben. Hoe dan ook ergens raakt je dat toch.
En moest u dat helemaal niet raken en je zou zeggen aah kan mij het schelen ik laat de boel de boel: dan zou net dat niet menselijk zijn.

BerichtGeplaatst: zo jan 27, 2013 3:36 pm 

Beste Mario
Geloof dat het wel of niet uit betalen van gage, meer bij een reizend circus speelt.
Dan bij een kerstcircus of gala
Het geen wat je schrijft over de circus scholen,ben ik het gedeeltelijk eens
dat zij schrikken als zij bij een circus komen ,en hun eerste problemen krijgen bvb gage uitbetalen
Is dat een gemis van de school die ze niet genoeg voorbereiden op het geen wat hun te wachten staat.
Er gingen en gaan duizende acteurs naar Hollywood en beginnen als ober of afwasser voor dat zij überhaupt tot acteren toe komen of zelfs helemaal niet
Denk dat die jongelui goed onderricht krijgen,maar nog geen kampeerwagen kunnen aankoppelen.
Laat staan stroom aansluiten of weten wat een rondelstang is en dat zijn toch essentiële zaken die je toch moet weten als je het circus in wilt misschien een idee om die mensen stage te laten lopen
Of nog mooier laten ze een maand zelf met een circus op reis gaan dus van uitmeten tot ankers slaan en het opbouwen van het chapiteaux
Iets wat ik jaren geleden aan geboden heb in Rotterdam daar wij alle spullen hebben staan.
Vergeet niet dat wij al meer al 24 jaar, als hobby alleen kerstcircus doen en de laatste 13 jaar dus het hele jaar niets doen daarom overweeg ik dan ook om weer te gaan werken met een muzikale act
Maar dat is een ander verhaal,
Het verhaal van die oude clown herken ik,daar ook ik met hem gesproken heb maar dan als oud collega
Het is moeilijk om na 45 jaar met iemand anders te werken ,daar je het toch als een soort huwelijk moet zien.
Die twee kenden elkaar als haver en gord wat de een dacht wist de ander al hoewel dat niet nodig was, want hun entrees waren altijd het zelfde (dus geen improvisatie )

Beste Mario ben blij dat je gereageerd heb ,had eigenlijk meer reacties verwacht
Maar krijg sterk de indruk dat mensen als koliekje liever doorgaan met spuien
Dan dat zij eindelijk konden weten van de rand en hoed
Heb trouwens je site gezien mooie foto’s
Gr joop

BerichtGeplaatst: zo jan 27, 2013 5:37 pm 

aah dat probleem van echt op de praktijk les krijgen bestaat echt wel in elk vak hoor.
bij muzikanten ook: je krijgt echt allerlei vakken op een conservatorium maar je word absoluut niet voorbereid om op een podium te gaan staan.
Je leert niet omgaan met publiek: en net dat is de praktijk.

das net zoals bij circusscholen ja: ze hebben een act en ze hebben allerlei technische kennis maar alles eromheen kan je echt alleen maar in het circus leren.

Net daarom dat ik ook op zoek gegaan ben naar iemand die me kon helpen en tips kon geven:
hoe kom je aan een mooi clownskostuum ( de feestwinkel helpt je geen meter verder), mooi leren en vooral goed ( dat het ook blijft zitten) schminken, enz....
wie kan je dat leren als clown??? enkel een andere clown die al even in het vak zit.
Om als traditionele muzikale clown aan de slag te gaan das heel moeilijk: je hebt helemaal geen bronnen om je te helpen!!
ja je kan hopen video's kijken en allerlei boeken raadplegen ( Tristan Remy enzo) maar uiteindelijk kom je dan nog weinig verder.

Dat jij wel zou weten om wie het verhaal van de gepensioneerde clown ging had ik wel gedacht.
En ja dat duo kende elkaar inderdaad door en door en dat het dan zwaar is om met iemand anders te werken is logisch.
Jouw nieuw partners moeten immers jouw vaste patronen nog wat leren kennen.
Hun entrees waren inderdaad zelden of nooit improvisatie maar dat komt ook omdat ze in lange tournees zaten waarbij ze steeds weer dezelfde act moesten doen ( ook daar had hij graag wel eens verandering in gezien) , maar ze repeteerden ook gewoon veel.

En ik begrijp het heeeeeel goed dat je het mist om op te treden!
Hoe hard ze ook mogen proberen maar enkel een artiest en zeker een clown zal begrijpen dat het gewoon in je bloed zit.
Dat een artiest niet anders kan, en zeker muziek maken: das een verslaving gewoonweg!!
Je mist gewoon iets als je dat niet meer kan of mag doen.

Ik ben er ook eens mee gestopt en was het theater ook meer dan beu omwille van al dat gedoe en het hele sfeertje dat er rond zit.
maar uiteindelijk begon ik het zo te missen, en na een lange tijd enkel circus had ik dan nog eens 1 succesvol groot concert waarbij de mensen allemaal rechtstonden en nadien een telefoontje of ik toch geen zin had om terug te komen.
Tja dan weet je ineens dat je het ongelooflijk hard mist en dat je dat gevoel van dat publiek gewoon nodig hebt en hopla je bent weer weg.

En nou ik weer op toneel werk en amper tijd overhou mis ik toch het in de piste staan.

gewoon doorgaan als clown en naast veel mensen een lach en plezier bezorgen en jezelf ook blij maken!!
vooral omdat de echte clowns en zeker de muzikale clowns aan het verdwijnen zijn.

BerichtGeplaatst: ma jan 28, 2013 4:09 pm 

beste joop

ik ben wel benieuwd waarom jullie in gestemd zijn met de soap serie?
voor de rest alle respect hoe jullie het allemaal doen

BerichtGeplaatst: ma jan 28, 2013 9:23 pm 

Beste Sarrasani
wij hebben de docu gedaan omdat reclame voor het circus heel belangrijk is.
Het word elk jaar moeilijker om weer in het nieuws te geraken
de ene keer breekt de olifant los (wat je in deze tijd beter niet kunt doen)
of je bestaat 100 jaar wat moet je dan nog meer bedenken ?
tot onze opperste verbazing bleek het nog het best bekeken programma te zijn
je kunt kiezen om voor de camera lief en de mooie kanten te laten zien
of je blijft jezelf ik heb voor het laatste gekozen
en als je weet dat wij al 4 jaar vechten tegen de bierkaai (belasting,gemeente)
naar mijn mening ten onrechte begrijp je misschien ook dat het moeilijk is om
in je rol te blijven
mocht je meer willen weten hoor of nogmaals ! ZIE ik je wel
gr Gino (Joop )

BerichtGeplaatst: ma jan 28, 2013 9:51 pm 

Even een complimentje richting Gino dat hij alles netjes en rustig uit kan leggen!
Leest veel fijner. :)

BerichtGeplaatst: ma jan 28, 2013 10:25 pm 

Mario
de echte clowns kostuums kwamen van VICAIRE Parijs.
mijn eerste vrouw Marianne had kostuums, van 10.000 gulden en meer.
vroeger was het een statussymbool en dan spreek ik van de tijd van de Caroli"s , Francesco
Die hadden de gewoonte om een kostuum te laten maken en dan ook eentje voor hun zoontje van 4
Het kon niet op in die tijd.
Naar gelang je ouder word krijg je meer levenservaring,zo is dat ook met je werk.
de enige remedie om goed te worden is buiten talent is werken ,werken en nog een keer werken
en je zelf niet te goed vinden want dan word het het net niet

gr Gino

BerichtGeplaatst: ma jan 28, 2013 11:47 pm 

ja weet ik dat ze van Vicaire kwamen,

ben ooit naar een tentoonstelling van die kostuums geweest.
prachtige dingen met de pailleten een voor een handgezet. hele taferelen stonden daar op
Dat kinderkostuumpje hing daar toen: vader en zoon pipo sosman in een identiek kostuum.

Fransesco Caroli die heb ik nog gekend ( heb ooit nog twee maanden invaldrummer geweest bij Roncalli)
en toen was het zijn laatste jaar.
heerlijke mens was dat!! Zoals die kon vertellen. Hij heeft me toen met het virus aangestoken.
Dat beeld van Fransesco in de piste is me altijd bijgebleven.

Ik maak m'n kostuums gedeeltelijk zelf: effe langs de Turk voor de stof, de kleermaker stikt het in elkaar
en de pailetten zetten en de stenen doe ik zelf.
en dan is het nog niet echt goedkoop maar toch tenminste al een nulletje minder.
en uiteraard is repeteren en hard werken de enige manier: vanzelf komt het helaas nooit.

BerichtGeplaatst: di jan 29, 2013 9:22 am 

gino schreef:
Beste Sarrasani
wij hebben de docu gedaan omdat reclame voor het circus heel belangrijk is.
Het word elk jaar moeilijker om weer in het nieuws te geraken
de ene keer breekt de olifant los (wat je in deze tijd beter niet kunt doen)
of je bestaat 100 jaar wat moet je dan nog meer bedenken ?
tot onze opperste verbazing bleek het nog het best bekeken programma te zijn
je kunt kiezen om voor de camera lief en de mooie kanten te laten zien
of je blijft jezelf ik heb voor het laatste gekozen
en als je weet dat wij al 4 jaar vechten tegen de bierkaai (belasting,gemeente)
naar mijn mening ten onrechte begrijp je misschien ook dat het moeilijk is om
in je rol te blijven
mocht je meer willen weten hoor of nogmaals ! ZIE ik je wel
gr Gino (Joop )

Wijze woorden van Joop!
Je gaf het in de docu ook meermalen aan, maar die woorden zullen menigeen zijn ontgaan: Het is werken en doorzetten. En als je alleen nog wintercircus maakt dan gaat de routine van opbouwen - spelen - afbouwen - reizen verloren. Maar de show blijft goed.

In 2013 (of 2012) een olifant loslaten om de krant te halen, kan niet meer. Al heeft de docusoap ook wel een nadeel: er ontstaan discussies. (voornamelijk in dit forum!). De docusoap heeft ook een voordeel: Jullie lieten allemaal zien dat niets zomaar vanzelf gaat. Een tent moet worden opgebouwd. Een strandpaviljoen ook. En tijdens opslag in een loods en tijdens transport kan ook van alles mis gaan. Maar ook mensen waar je afspraken mee maakt die komen soms niet (of te laat) opdagen met spullen, sleutels, bevoorrading of andere zaken die je op dat moment nodig hebt. Terwijl de start van opbouw en het moment van de première wel al vast liggen! Doorzettingsvermogen, improvisatietalent en er in blijven geloven zijn daarbij zeer belangrijk. En aan die laatstgenoemde zaken kan niemand twijfelen.

BerichtGeplaatst: di jan 29, 2013 5:38 pm 

Vind het discussiëren tot nu toe wel leuk,zolang het maar gezellig blijft.
Het zwart maken,en iemand de grond in trappen is zo gemakkelijk.
Dat is dan ook de reden waarom je mij nimmer op de site zag.
Niet vanwege de angst om überhaupt deel te nemen aan een discussie
Maar de angst om met ......... in gesprek te komen die het ondanks alles,
Toch beter weten.
Je raakt niet je routine kwijt van het bouwen, maar het is dat je elk jaar nieuwe mensen krijgt.
Die je moet vertellen hoe jij het wilt hebben, daar het toch jou plaatje is wat je als jou ideaal ziet.
Daarom is Renz Renz en Royal Royal renaissance renaissance om maar in nederland te blijven.

groet gino (joop)

BerichtGeplaatst: di jan 29, 2013 11:54 pm 

Is toch niet zo moeilijk te verstaan waarom iemand instemd met zo'n docusoap.
tegenwoordig is TV ziets wat zo hard meespeeld.
Wat ze op tv gezien word meteen populair.
Iemand kan jarenlang aan de weg timmeren maar het moment dat het op tv komt: hoppa meteen populair.
De voorbeelden moet je echt niet ver gaan zoeken die een grote populariteit aan die docusoaps te danken hebben.

Ik denk dat iedereen die ze dat aanbieden er direct voor tekend om zo'n kans te krijgen.
maar de vraag is of je de makers volledig kan vertrouwen: in hoevere lassen en knippen die in de beelden en in de klank?
En wie weet nou wat er op voorhand wat er mogelijk mis gaat gaan en in beeld te komen.
Kan het me voorstellen zoals Joop het zelf zegt dat het veel vermoeiender is om zelf een beeld te gaan ophangen en voor die camera
"een rolletje te gaan spelen" dan gewoon jezelf te zijn.
En als je dan op dat moment bezig bent met circus maken en een deadline hebt dat dan wat dingetjes overdoen of in scene zetten voor een camera niet meteen meegenoemen is.
En bovendien is er een circus genoeg boeiends te filmen.

Dat zijn dan de pros tegen de contras die je moet afwegen.
en uiteraard heb je jouw eigen manier van werken en heb je precies in je hoofd hoe alles er moet gaan uitzien.
Maar er kruipt een hoop tijd in om andere mensen uit te leggen hoe jij het precies ziet ja.
En als al die mensen dan ook nog eens gewoon nederlands spreken dan is dat nog veel simpeler dan dat ze een heleboel verschillende talen spreken:
een Pools orkest mag je soms letterlijk met handen en voeten wat gaan uitleggen.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00