heuvels schreef:
cedric schreef:
cedric schreef:
Het zou mij persoonlijk zeer aanspreken om vaker voor en naar het circus onderzoek te doen - en wel pro deo.
Het circus in het algemeen of een circus in het bijzonder?
Er is een grote verscheidenheid aan circussen met hun programma's en uitstraling, het is m.i. de kunst om het juiste publiek bij het juiste circus te krijgen.
Allebei, als het kan. Het circus in het algemeen is de afgelopen drie jaar uitvoerig bestudeerd. Met studenten heb ik onderzoek gedaan naar:
- Wat mensen bereid zijn te betalen voor het circus.
- Welke circusposters effectief zijn en waarom.
- Wat het imago van het circus is en waarin dit verschilt van het zelfbeeld van circussen.
- Welke oordelen bezoekers hebben over een zojuist bezochte voorstelling en in welke mate dit effect heeft op hun loyaliteit aan het bezochte circus.
- Welke factoren - zoals afstand, prijs en bekendheid - in welke mate effect hebben op de keuze voor een specifiek circus.
- In welke mate ouders, vrienden, partner en andere factoren invloed hebben om bezoek aan het circus.
Wat ik nog in kaart zou willen brengen is hoe het beslissingsproces rondom een voorstelling er precies uit ziet:
- Hoeveel dagen van te voren maken mensen de keuze een circus te bezoeken?
- Welke bronnen (posters, huis-aan-huisbladen etc.) gebruiken ze hierbij? Hoe zouden ze geïnformeerd willen worden over circussen?
- Kozen ze voor een circus (zonder echt over de merknaam na te denken) of specifiek voor dít circus (bijvoorbeeld Herman Renz)?
- Is dit een impulsaankoop of een overwogen aankoop?
- Gebruiken ze wel of geen kortingsbon?
- Bezoeken ze dit ene circus om vervolgens weer vijf of meer jaar er geen te bezoeken? Of bezoeken ze ieder jaar wel een circus?
Als circussen zelf met vragen rondlopen, hoop ik dat ze die naar mij willen doorsturen; ik neem die graag mee in het onderzoeksprogramma voor volgend jaar.