Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 5:21 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Marktonderzoek
BerichtGeplaatst: do mar 07, 2013 5:04 pm 

In de circuswereld van ons land wordt maar heel weinig aan marktonderzoek gedaan.
Een uitzondering daarop is het Kerstcircus in Ahoy.
En in een wat verder verleden herinner ik me iets dergelijks van Carré.

Vrij kort na de jaarwisseling kregen bezoekers van Ahoy, in ieder geval zij die de kaarten via internet hadden aangeschaft, de mogelijkheid vrij uitgebreid te reageren op de voorstelling en omlijstende zaken.
Alle vragen herinner ik me niet meer, maar het was, zoals gezegd, behoorlijk uitgebreid.
Ook de mogelijkheid commentaar te leveren op de gestelde vragen ontbrak niet.
Zo werd er bijvoorbeeld gevraagd naar de (maximaal) drie acts die het meeste aanspraken. Lastig te beantwoorden bij een programma met zoveel goede acts!
Nu heb ik in het verleden wel eens iets te maken gehad met marktonderzoek (en de manipuleerbaarheid daarvan...), dus adviseerde ik de opstellers de volgende keer te vragen naar de drie MINST geslaagde acts. Of daar in ieder geval OOK naar te vragen.
Want ik neem aan dat een dergelijk onderzoek gehouden wordt om er iets van op te steken.
Welke acts bij het publiek het meest in de smaak vallen hoef je na afloop niet te vragen, dat kun je bij aanwezigheid bij wijze van spreken wel aflezen op de applausmeter.
Maar wanneer redelijk unaniem dezelfde acts het minst goed scoren, dan kun je je af gaan vragen of die nog terug moeten komen.
Let wel: ik heb het nog niet eens over slecht hoor, echt slecht was daar helemaal niks!
Wat de omlijstende zaken betrof weet ik nog dat het me zeer verbaasde dat er na afloop, nota bene rond etenstijd, geen enkel horecapunt meer open was.
En, maar dat ben ik denk ik vergeten te melden, je in de pauze al niet meer zo'n prachtige foto kon laten maken waarop het bijvoorbeeld lijkt alsof je met de roofdieren in de piste staat. Dat kon dus uitsluitend vooraf. Ja, en dan is het druk en denken velen: dat komt later wel. Nou, niet dus!
(Dat begrijp ik overigens wel hoor. Het betrof een standhouder met een gepachte plek. Die, wil hij ook in de pauze of na afloop zaken kunnen doen, zijn personeel al die tijd aanwezig moet laten zijn. En hij koos er dus kennelijk voor dat niet te doen...)

Bij die ene vragenlijst bleef het niet, deze week kwam er nog een. Naar aanleiding van hetzelfde bezoek dus.
Dit keer niet van de organisatie zelf, maar van een studente, als ik me goed herinner van een opleiding in Breda.
Daarbij ging het niet uitsluitend om het circus, maar ook om de eerder optredende Spaanse rijschool en de later gehouden wielerzesdaagse. Eén van de drie diende je te kiezen.
De vragen gingen dit keer hoofdzakelijk over de wijze waarop kaarten gekocht waren, aslmede een tevredenheidsonderzoek.
En bijvoorbeeld hoeveel bezwaar er tegen bestond wanneer ter plaatse bleek dat een buurman bijvoorbeeld een heel andere prijs betaald had via een internetveiling.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor het circus in het algemeen zou het niet best zijn wanneer iedereen voortaan gaat wachten tot de kaartjes op zo'n veiling nog maar een euro kosten, wat soms het geval is.
Weliswaar komen daar dan altijd minimaal 5 euro kosten overheen, maar die komen in ieder geval niet bij het circus terecht...

Berichtonderwerp: Re: Marktonderzoek
BerichtGeplaatst: do mei 09, 2013 1:47 am 

Hi Circusmeisje, er worden best wel wat onderzoeken gedaan naar de situatie in de circuswereld, en die worden ook regelmatig gepubliceerd. Ik zat al een tijdje te wachten op een leesbaar onderzoek wat al een tijdje bekend is van Cedric Stalpers, hij wilde het speciaal voor de circusweb lezers wat begrijpbaarder herschrijven.
http://www.nritmedia.nl/file/VTS_2013_1_Stalpers.pdf

Maar er zijn veel meer studenten die zich bezig houden met onderzoeken op het gebied van circus. Wellicht kun je die vinden op het universitaire vlak, bij de proefschriften.
Binnenkort volgt er nog een briljant onderzoek, ik geloof dat het nu nog niet openbaar is, maar er is in opdracht van de Stichting Circus Cultuur door iemand die er volkomen blanco tegenover stond en niks van het circus wist een ontzettend leuk onderzoek verricht naar wat circus nu eigenlijk is. Het nieuwe Circusweb zal er zeker binnenkort over berichten, bijna zeker te weten in de aankomende nieuwsbrief. Maar naarna vast ook op de website zelf en desnoods in t forum.

BerichtGeplaatst: do mei 09, 2013 11:33 am 

http://www.thesistools.com/web/?id=343330

BerichtGeplaatst: do mei 09, 2013 10:32 pm 

Sinds 2010 voer ik in samenwerking met studenten onderzoek uit naar de waardering voor, het bezoek aan en imago van circussen in Nederland. Tevens heb ik voor een hoorcollege een korte studie uitgevoerd naar de bedragen die consumenten bereid zijn te betalen voor circussen. In het artikel voor Vrijetijdsstudies heb ik de meeste van die onderzoeken - plus een recente studie onder 397 Nederlanders naar hun beeld van het circus - samengevat. Voor Circuswereld wil ik van die laatstgenoemde (imago)studie een verslag maken zonder (al teveel) statistiek en zonder verwijzingen naar wetenschappelijke literatuur. Zodra de piekdrukte van dit onderwijsjaar is afgelopen (ik doceer onderzoeksmethoden aan Fontys en de UvT) hoop ik daarmee een begin te kunnen maken.

BerichtGeplaatst: vr mei 10, 2013 3:59 pm 

Citeer:
Hi Circusmeisje, er worden best wel wat onderzoeken gedaan naar de situatie in de circuswereld, en die worden ook regelmatig gepubliceerd. Ik zat al een tijdje te wachten op een leesbaar onderzoek wat al een tijdje bekend is van Cedric Stalpers, hij wilde het speciaal voor de circusweb lezers wat begrijpbaarder herschrijven.
http://www.nritmedia.nl/file/VTS_2013_1_Stalpers.pdf

Maar er zijn veel meer studenten die zich bezig houden met onderzoeken op het gebied van circus. Wellicht kun je die vinden op het universitaire vlak, bij de proefschriften.
Binnenkort volgt er nog een briljant onderzoek, ik geloof dat het nu nog niet openbaar is, maar er is in opdracht van de Stichting Circus Cultuur door iemand die er volkomen blanco tegenover stond en niks van het circus wist een ontzettend leuk onderzoek verricht naar wat circus nu eigenlijk is. Het nieuwe Circusweb zal er zeker binnenkort over berichten, bijna zeker te weten in de aankomende nieuwsbrief. Maar naarna vast ook op de website zelf en desnoods in t forum.

Bedankt voor uw snelle en uitgebreide reactie!
Maar waar het mij om ging (zie mijn tekst) waren niet zozeer onderzoeken naar de circuswereld (mij ten dele bekend) maar marktonderzoeken door de circussen zelf.
En dat is heel iets anders! In feite gaat het hier dus over twee verschillende dingen.
De CKC geeft daarvan wel een goed voorbeeld.

BerichtGeplaatst: za mei 11, 2013 12:51 pm 

Marktonderzoek door circussen is - voor zover mijn kennis reikt - een vrij schaars verschijnsel. De posters die men gebruikt worden vrijwel nooit aan een pretest onderworpen. Bezoekersenquêtes - buiten die van Koen Wijnen (scriptie) - zijn ook relatief schaars. Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:

- Kennis van (online) marketing, communicatie en marktonderzoek is beperkt in de circusbranche.
- Mede hierdoor ervaart men mogelijk weinig noodzaak tot marktonderzoek.
- Met het enquêteren van bezoekers vlak voor of na de voorstellingen zijn verschillende dienstverleners in de vrijetijdsbranche terughoudend. Zo wil de Efteling dat de beleving van het park niet verstoord wordt door lange vragenlijsten.

Misschien is het een idee om in samenwerking met bijvoorbeeld de AcaPA een mini symposium te organiseren over marketing en onderzoek in de circusbranche. Studenten, circusdirecties, docenten en onderzoekers kunnen dan hun kennis delen.

BerichtGeplaatst: zo mei 12, 2013 1:37 pm 
Site Admin

Het gaat dan ook meer om de algehele beleving dan om het klassificeren van de details. En vooral ook hoe de kleintjes het circus beleven. Zij genieten vaak het meest van simpele nummers als loopeenden en stoelenbalans, die aansluiten bij hun belevingswereld. En de ouders genieten dan weer van hun kinderen.

Ik zou zeggen laat de mensen een cijfer geven voor de algehele beleving en laat hen ruimte om commentaar te geven in hun eigen woorden.

BerichtGeplaatst: zo mei 12, 2013 9:25 pm 

cedric schreef:
Marktonderzoek door circussen is - voor zover mijn kennis reikt - een vrij schaars verschijnsel. De posters die men gebruikt worden vrijwel nooit aan een pretest onderworpen. Bezoekersenquêtes - buiten die van Koen Wijnen (scriptie) - zijn ook relatief schaars. Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn:

- Kennis van (online) marketing, communicatie en marktonderzoek is beperkt in de circusbranche.
- Mede hierdoor ervaart men mogelijk weinig noodzaak tot marktonderzoek.
- Met het enquêteren van bezoekers vlak voor of na de voorstellingen zijn verschillende dienstverleners in de vrijetijdsbranche terughoudend. Zo wil de Efteling dat de beleving van het park niet verstoord wordt door lange vragenlijsten.

Misschien is het een idee om in samenwerking met bijvoorbeeld de AcaPA een mini symposium te organiseren over marketing en onderzoek in de circusbranche. Studenten, circusdirecties, docenten en onderzoekers kunnen dan hun kennis delen.

Een aanvullende reden kan zijn dat middelen voor onderzoek beperkt zijn. Het zou mij persoonlijk zeer aanspreken om vaker voor en naar het circus onderzoek te doen - en wel pro deo.

BerichtGeplaatst: zo mei 12, 2013 9:44 pm 
Site Admin

cedric schreef:
cedric schreef:
Het zou mij persoonlijk zeer aanspreken om vaker voor en naar het circus onderzoek te doen - en wel pro deo.
Het circus in het algemeen of een circus in het bijzonder?
Er is een grote verscheidenheid aan circussen met hun programma's en uitstraling, het is m.i. de kunst om het juiste publiek bij het juiste circus te krijgen.

BerichtGeplaatst: di mei 14, 2013 9:49 am 

heuvels schreef:
cedric schreef:
cedric schreef:
Het zou mij persoonlijk zeer aanspreken om vaker voor en naar het circus onderzoek te doen - en wel pro deo.
Het circus in het algemeen of een circus in het bijzonder?
Er is een grote verscheidenheid aan circussen met hun programma's en uitstraling, het is m.i. de kunst om het juiste publiek bij het juiste circus te krijgen.

Allebei, als het kan. Het circus in het algemeen is de afgelopen drie jaar uitvoerig bestudeerd. Met studenten heb ik onderzoek gedaan naar:
- Wat mensen bereid zijn te betalen voor het circus.
- Welke circusposters effectief zijn en waarom.
- Wat het imago van het circus is en waarin dit verschilt van het zelfbeeld van circussen.
- Welke oordelen bezoekers hebben over een zojuist bezochte voorstelling en in welke mate dit effect heeft op hun loyaliteit aan het bezochte circus.
- Welke factoren - zoals afstand, prijs en bekendheid - in welke mate effect hebben op de keuze voor een specifiek circus.
- In welke mate ouders, vrienden, partner en andere factoren invloed hebben om bezoek aan het circus.

Wat ik nog in kaart zou willen brengen is hoe het beslissingsproces rondom een voorstelling er precies uit ziet:
- Hoeveel dagen van te voren maken mensen de keuze een circus te bezoeken?
- Welke bronnen (posters, huis-aan-huisbladen etc.) gebruiken ze hierbij? Hoe zouden ze geïnformeerd willen worden over circussen?
- Kozen ze voor een circus (zonder echt over de merknaam na te denken) of specifiek voor dít circus (bijvoorbeeld Herman Renz)?
- Is dit een impulsaankoop of een overwogen aankoop?
- Gebruiken ze wel of geen kortingsbon?
- Bezoeken ze dit ene circus om vervolgens weer vijf of meer jaar er geen te bezoeken? Of bezoeken ze ieder jaar wel een circus?

Als circussen zelf met vragen rondlopen, hoop ik dat ze die naar mij willen doorsturen; ik neem die graag mee in het onderzoeksprogramma voor volgend jaar.

BerichtGeplaatst: di mei 14, 2013 11:34 am 

Als bezoekers van dit forum suggesties hebben voor onderzoek, dan ben ik daar uiteraard ook zeer benieuwd naar!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00