Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo mei 11, 2025 5:25 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jun 26, 2014 6:02 pm 

Ja, hoor, dit jaar vergaat het ons noorderlingen meer dan uitstekend! Dat concludeerde ik al eerder.
Heel wat te beleven op circusgebied, in eigen land of dicht over de grens.
Komende week Circus Renz Berlin in het Noord-Drentse Peize (deze week nog in Rolde) en amper zijn ze uit de gemeente Noordenveld vertrokken of het hoofddorp Roden maakt zich op voor een (volgende) circusgebeurtenis van wereldformaat!
De werkelijk wereldberoemde Geschwister Weisheit komen daarheen voor drie verschillende shows, die allemaal gratis toegankelijk zijn!
Dit als cadeau aan de plaatselijke bevolking aangeboden door de Vereniging voor Volksvermaken die dit jaar 75 jaar bestaat.

Insiders zullen ze wel kennen, de uit circa 50 personen bestaande Geschwister Weisheit uit Gotha in Thüringen.
Geen idee wanneer ze eerder of voor het laatst in ons land te zien waren, maar beroemd zijn ze wel. En spectaculair!
Met hun hogedraadacts reisden ze de hele wereld rond, tot in China en Thailand toe.
Hogedraadacts op diverse niveaus, en dan bedoel ik de hoogtes waarop de stunts plaatsvinden.
Die kan variëren van 12 tot meer dan 60 meter!
Op de eerstgenoemde hoogte passen hun verrichtingen ook in een circustent, zoals te zien was op het festival van Monte Carlo in 2011 waarvoor ze de Ereprijs van de jury in ontvangst mochten nemen.

Het gezelschap werd opgericht in 1900 en bestaat dus al 115 jaar! Zonder onderbreking!
Voor alle duidelijkheid: Geschwister betekent in het Duits niet gezusters wat je geneigd bent te denken, maar 'de kinderen van...'. Iets waar wij in het Nederlands niet één woord voor hebben.....
Dat ze beroemd zijn blijkt wel uit hun eigen pagina op Wikipedia.
Waar ze allemaal toe in staat zijn laat hun site zien: http://www.hochseil.de/nl/
Ook met filmpjes en zelfs keurig in het Nederlands vertaald!

Hun zomertournee begon dit jaar op 16 juni in het Belgische Boom.
Daarna trokken ze naar Spanje en Portugal, ze gaven onder meer shows voor de daar gelegerde Amerikaanse en NAVO-militairen.
Laatste speelplaats voor Roden is Lissabon!

De allerhoogste stunts worden ongezekerd(!) verricht op een mast van 62 meter, en dat is hoger dan de plaatselijke kerktoren!
Niet alles gebeurt zo hoog, schreef ik al. Maar stunts met motoren, compleet met wheelies, op 40 meter hoogte zag ik ook nog nooit! En rijden met een raceauto, op twee draden uiteraard, op 30 meter hoogte behoort ook al tot de mogelijkheden!
En lager bij de grond, op eerdergenoemde hoogte van 12 meter, komen ze met niet minder dan 12 artiesten tegelijk in actie.

Dat het wel eens mis kan gaan (en ging!) behoort kennelijk tot het risico van het vak.
Zelf heb ik aardig last van hoogtevrees en houd hier eigenlijk niet zo van. Maar na het zien van de foto's en het indrukwekkende materiaal wil ik het toch niet missen! En dan voor die prijs......

Zoals gezegd, alle voorstellingen gratis toegang!
De shows vinden plaats op het Jaarbeursterrein in Roden, de plaats waar normaal ook het circus staat, aan de Norgerweg, pal tegen het centrum.
Dat zal gaan gebeuren op zaterdag 12 juli om 15.00 en 17.00 uur en op zondag 13 juli om 13.00 uur.
Zoals gezegd: drie keer een andere show, dus steeds opnieuw de moeite waard!

De zondagshow wordt vanaf 11.00 uur voorafgegaan door een demonstratierace van oude motoren in het centrum, terwijl op vrijdag de 11e het dorp vanaf 17.00 uur in het teken zal staan van de Lus van Roden, één van de populairste en drukst bezochte wielercriteria in het Noorden.

Komt dat zien!

Bijlage:
geschwister weisheit-1.jpg
geschwister weisheit-1.jpg [ 185.31 KiB | 6128 keer bekeken ]

Bijlage:
geschwister weisheit-2.jpg
geschwister weisheit-2.jpg [ 116 KiB | 6128 keer bekeken ]

Bijlage:
geschwister weisheit-3.jpg
geschwister weisheit-3.jpg [ 142.59 KiB | 6128 keer bekeken ]

Bijlage:
geschwister weisheit-4.jpg
geschwister weisheit-4.jpg [ 58.92 KiB | 6128 keer bekeken ]

Foto's te vergroten door er op te klikken!

Laatst gewijzigd door circusmeisje op do jun 26, 2014 6:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: do jun 26, 2014 6:11 pm 

Nog wat plaatjes....

Bijlage:
geschwister weisheit-5.jpg
geschwister weisheit-5.jpg [ 40.82 KiB | 6125 keer bekeken ]

Bijlage:
geschwister weisheit-6.jpg
geschwister weisheit-6.jpg [ 54.76 KiB | 6125 keer bekeken ]

Bijlage:
geschwister weisheit-7.jpg
geschwister weisheit-7.jpg [ 72.89 KiB | 6125 keer bekeken ]

Bijlage:
geschwister weisheit-8.jpg
geschwister weisheit-8.jpg [ 46.88 KiB | 6125 keer bekeken ]

Inderdaad, een trompetsolo op 62 meter hoogte!

BerichtGeplaatst: do jun 26, 2014 6:15 pm 

Bijlage:
geschwister weisheit-9.jpg
geschwister weisheit-9.jpg [ 285.91 KiB | 6125 keer bekeken ]

Bijlage:
geschwister weisheit-10.jpg
geschwister weisheit-10.jpg [ 211.29 KiB | 6125 keer bekeken ]

Bijlage:
geschwister weisheit-13.jpg
geschwister weisheit-13.jpg [ 23.87 KiB | 6125 keer bekeken ]

Bijlage:
geschwister weisheit-14.jpg
geschwister weisheit-14.jpg [ 70.76 KiB | 6125 keer bekeken ]

Nou, als dat niet nieuwsgierig maakt weet ik het niet meer!
Tot ziens in Roden!

BerichtGeplaatst: do jun 26, 2014 7:28 pm 

Zoals ik nu wel al hèèl vaak heb geschreven, wat hebben jullie daar in het (noord) oosten toch geluk! De familie Weisheit heeft inderdaad hele goede acts (zo ver ik weet). Bij hun act op twaalf meter hoogte wordt gebruik gemaakt van een vangnet maar dat is te begrijpen. Als ik dat meisje was zou ik echt dat koord niet op gaan zonder net (eigenlijk zou ik dat nooit doen) Hun truc's zijn geweldig met zo te zien zelfs de legendarische 7 mans piramide! Eigenlijk hadden ze op Monte Carlo wel meer dan een speciale prijs van de jury moeten krijgen. Maar ja, ik weet niet precies hoe dat systeem daar werkt..... Toch, jullie boffen maar weer hoor!

BerichtGeplaatst: do jun 26, 2014 7:47 pm 

De laatste keer in Nederland moet 2009 of 2010 geweest zijn toen zij onderdeel waren van het Oktoberfeest te Sittard met een kleine groep.

BerichtGeplaatst: vr jun 27, 2014 3:20 pm 

Zo, goed te horen, redelijk uniek dus! Want ze komen op volle sterkte naar Roden en gaan daar drie totaal verschillende shows doen!
Populair zijn ze wel, ze bestaan zelfs in Yoshiland!
Afbeelding

Kun je gelijk zien hoe dat gaat met die formule-raceauto.....
Want daar vond ik nog geen actuele foto van. Wel uitvoerig te zien op hun site trouwens, maar die foto's zijn niet te downloaden. Ha, toch wel, braaf......!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zij liever dan ik! Weet ook nog niet of ik echt durf te kijken.....

Maar goed, uit de reactie van Martijn bleek dus dat een optreden met rond de 50 man in Nederland behoorlijk uniek is.
Zal ook wel een aardig prijskaartje aanhangen, denk ik zo.... Alleen al een verplaatsing vanuit Lissabon......

Nou dan zit er voor jullie dus niets anders op dan 12 en/of 13 juli maar naar Roden te komen!
Want die gratis entree geldt voor iedereen, Rodenaar of niet!
Tot dan dan maar!

BerichtGeplaatst: vr jun 27, 2014 3:38 pm 

Helaas, mijn ouders vinden het te ver weg

BerichtGeplaatst: vr jun 27, 2014 3:50 pm 

Valt mee hoor, vanaf jouw stationnetje 2 1/2 uur met de trein (alleen maar overstappen in Gouda) en dan nog een half uurtje met de bus.
Via Groningen, dat is de makkelijkste verbinding.....

Heen en weer op een Kruidvatkaartje (ongeacht welk station in Nederland!) voor € 14,- of voor € 16,50 inclusief de bus!
Op dit moment nog volop te koop, en geldig tot en met september (denk ik)!

BerichtGeplaatst: do jul 10, 2014 4:06 pm 

Denken jullie echte liefhebbers er wel even aan dat dit allemaal het komend weekend gaat gebeuren!
Wellicht ten overvloede: drie compleet verschillende shows, twee op zaterdagmiddag en de derde op zondag.
Nadere informatie: zie boven!
En dat allemaal geheel gratis, de bevolking en andere belangstellenden aangeboden ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de Vereniging voor Volksvermaken te Roden.
Uniek in ons land, die kans krijg je naar verwachting niet snel weer!

BerichtGeplaatst: vr jul 11, 2014 5:08 pm 

Gisteravond even wezen kijken, en ja hoor, ze hebben het gehaald! Van Lissabon (afgelopen weekend) naar het Drentse Roden.
Een hele reis, maar gelukkig hebben ze het mooie weer meegebracht.
Want dit lijkt me wel een evenement dat voor een bijzonder groot deel afhankelijk is van goed weer.
Bij een beetje flinke wind zal het moeilijk worden....
Laat staan bij dreigend onweer...... Dan ga je niet even op 62.5 meter hoogte los op een mast staan te trompetteren!

Hoop wel dat er iemand met een camera naar Roden komt. Aardig wagenpark, de kleuren zagen jullie al.
Alle grotere wagens zijn Scania's en verder nog wat kleinere Mercedessen en een Opel.
En een stuk of zeven verblijven voor de man-, vrouw- en kinderschappen.
Ze waren nog niet opgebouwd en rustten in het zonnetje uit van de ongetwijfeld vermoeiende reis....

BerichtGeplaatst: vr jul 11, 2014 5:44 pm 

Veel plezier hoor, ik ben wel jaloers

BerichtGeplaatst: vr jul 11, 2014 5:52 pm 

De trein rijdt ook morgen, speciaal voor jou, ik schreef de prijs al.
Een koopje voor twee shows op zaterdag en bijna nog voor het donker weer thuis!

BerichtGeplaatst: vr jul 11, 2014 7:40 pm 

Helaas, ik heb een feestje van vrienden, anders was ik zeker gegaan maar dit stond nou emaal eerder op de planning en voor mijn ouds gaat dat voor.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00