Zeer bedankt maar weer!
En voor alle geïnteresseerden: er is (veel) meer dan alleen de gemaakte documentaire, namelijk een zeer uitgebreid onderzoek waarin velen aan het woord komen!
Kijk maar eens op de betreffende site:
http://lisannebouma.wix.com/toekomstvandetijgers En vervolgens rechts op het webdossier.
Interessant van de openingspagina tot de laatste, met heel veel aanklikmogelijkheden.
Daarover straks meer.
Eerst even over de mooie documentaire.
Prachtig die met speelgoedpaardjes op de pisterand meespelende kinderen tijdens de voorstelling!
Een kleine verwarring: Marlon wordt aangezien voor de tijgerdompteur, kenners weten beter!
Verder erg mooie sfeerbeelden. Soms beelden dubbel, dat komt door het gebruik van de RTL-reportage denk ik.
Zagen jullie de Collignon-cartoon aan de kassawagen? Vol trots meld ik dat dit mijn werk was, fijn dat die er nog altijd hangt!
De maakster en studente journalistiek heet Lisanne Bouma. Van kinds af aan mateloos gefascineerd door het circus. Het is te merken! En gelukkig is zij niet de enige!
Al op één van de eerste pagina's op haar webdossier kun je klikken op een bioscoopjournaal uit 1952 over de opleiding tot dompteur in Valkenburg. Voor wie die niet eerder zag: zeer de moeite waard! Let op de vele ijsberen!
Een moeilijk vak, dat blijkt, maar 8% van de aangemelden slaagt uiteindelijk! Wellicht is de rest opgegeten.....
De link:
http://www.openbeelden.nl/media/650410Daar ook al een gesprekje met Sharon Dijksma.
https://www.youtube.com/watch?v=AcBR-64bVdAAls het er niet echt op stond zou mijn reactie zijn: dit is echt niet te filmen!
Luister aandachtig wat ze zegt over de juridische onderbouwing: 'Ik denk datteh voor een belangrijke reden(en) een grond heeft voor het dierenwelzijnsaspect.' En nee, dit is dus geen Nederlands.....
De ethische motieven komen ter sprake. 'Ik vermoed dat de opstellers van het regeerakkoord dat type argumenten in hun hoofd hebben gehad toen ze dit opschreven.'
Ook al niet te geloven, kennelijk heeft ze die opstellers er dus nog nooit over gesproken en vermoedt ze maar het één en ander!
Nog een leuke: 'Sommige dingen moet je dieren niet perse laten doen.'
Welke dieren wat niet perse mogen doen mag de kijker zelf invullen....
Lange reportage van Een Vandaag van een paar jaar terug, ook hier te vinden. Leuk en goed om nog eens terug te zien.
Of voor het eerst, zoals in mijn geval....
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/422 ... lde_dierenCircus Renz bij monde van directeur en clown Milko Steijvers vreest voor zijn voortbestaan. In de tijd dat er nog roofdieren en Tom Dieck waren. Ook die komt veelvuldig in beeld. Roofdieren, de diva's van het circus, zijn volgens Milko heel belangrijk.
Noodgedwongen gaat hij volgend jaar zonder roofdieren, de opname is van 2012.
Hoezo, noodgedwongen? In financieel opzicht wellicht.
Hij ziet het niet meer zitten.....
Dan een totaal verraste Johan Houwes, woordvoeder op dit gebied van de VVD. Zegt niet over te lopen van enthousiasme. Noemt het aantal controles van de afgelopen jaren (36), en die waren allemaal ok.
De PvdA-woordvoeder dierenwelzijn (Tjeerd van Dekken) wil niet eens reageren!
In de partijprogramma's van beide regeringspartijen komt het begrip circusdieren niet voor!
Dion Graus (PVV) reageert wel en noemt het allemaal symboolpolitiek.
Hoogleraar Dierenwelzijn Berry Spruyt vertelt dat een uitgebreid onderzoek maar zeer matig is wat grote problemen betreft.
Zijn conclusie is dan ook: 'Het viel eigenlijk heel erg mee!'
Uit het onderzoek kwam niets schokkends in verhouding tot het houden van andere dieren naar voren.
Spruyt vindt dan ook dat het onderzoek terzijde is geschoven en dat is volgens hem jammer. Er is zelfs gezegd: we gaan het tòch verbieden. Op die manier wordt het circusdierenverbod gebruikt om andere problemen niet aan te (hoeven) pakken!
Volgens hem is het een veel te klein issue om in een regeerakkoord terecht te komen. En dat begrijpt hij niet.
Kennelijk is er iets makkelijks gezocht om ook nog iets aan dierenwelzijn te doen. Met rashonden of legkippen had je 'een hoop gedoe' gekregen.
Zo bekijkt u alles maar even, erg leerzaam op dit gebeid. Inderdaad, de samenstelster heeft er werk van gemaakt!
Kleine foutjes zijn haar dan ook graag vergeven. Zoals de naam van die mevrouw van Wilde Dieren de Tent Uit, de ene keer vestering (met een kleine v) even later Vesting, wel met een hoofdletter.
Een geluidsopname met haar, Leonie Vestering, is zelfs de moeite waard, waar ze het heeft over de enorme band en de liefde tussen mens en dier. Door haar geconstateerd bij het bezoeken van eigenaren van wilde dieren'!
Helaas, tot dusverre heeft dat kennelijk nog niet voldoende indruk gemaakt....!
Ach, en een goed betaalde baan is uiteraard ook nooit weg.....
Zal ik nu eens heel krom denken? Wat haar betreft mag het nog jaaaaren duren eer er daadwerkelijk een wildedierenverbod komt!