Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo mei 11, 2025 12:30 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circus als roeping
BerichtGeplaatst: do okt 15, 2015 7:25 pm 

Je hebt circus en je hebt circus. In mijn beleving zijn de organisatoren in 3 categorien te verdelen. Als eerste heb je de keiharde zakenmensen die zich vooral richten op grote shows in gunstige speelperioden als najaar en Kerst. Voorbeelden zijn Hillenaar, van der Meyden en Banning.
Dan heb je aan de andere zijde het echte circusbloed die koste van het kost langdurige toernees willen maken met hoogstaande programmas. Herman Renz, Krone, Belly Wien, Carl Bush, Probst, Pinder en nog tientallen. Helaas is er ook een onderlaag maar dat is in elk vak. De Spindlers worden in Duitsland ook wel autoverkopers genoemd om maar wat te zeggen hoewel menige Spindler hoogstaande dressuren presenteert. De een ziet circus als roeping waaronder voorheen Gerd Siemoneit Barum, De Sembachen en lieden als Harry Belly, Hagenbeck en Sarrasani. Of in Nederland de familie Strassburger en Frans Mikkenie. De zakelijkere circusdirecteuren waren onder andere Toni Boltini en Jos Mullens. Die vonden de kassa belangrijker dan de piste.
Ook nu zie je nog steeds dezelfde tendens. Circussen die er alles aan doen om iets goeds te brengen ook al is de portemonnee leeg. In Nederland o.a. Alberto Althoff en Herman Renz. In het buitenland veel meer.
Een goede circusshow anno 2015 is een combinatie tussen klassieke nummers en moderne acts en moeten zorgdragen voor geen moment verveling.
Herman Renz was daar in Nederland het beste in op groot circusgebied. Belly Wien was en is daar het sterkste in gezien het feit dat zij nog steeds bestaan. Misschien is dit circus wel het juiste voorbeeld van artistiek en zakelijk evenwicht. Een goed te noemen programma zonder absolute hoogtepunten en dure artiesten maar nergens vervelend. Een dikke 7 voor zowel de eigen als ingehuurde nummers met zo nu en dan toch een uitschietertje als Stipka. Vooral de vele dieren trekken de aandacht van het publiek. Nu dat helaas verboden is in Nederland vertrekken zij terecht naar Zweden.
Ook Roman Zinnecker is een top circusman in hart en nieren.
Zijn zoon gaat dezelfde richting op.
In Duitsland zijn circussen als Barelli en Carl Bush goede voorbeelden van mensen die - als er geld in kas is - mooi circus willen brengen.
De rijke circusdirecteuren als Christel Sembach Krone en Bernard Paul doen dit constant. Vernieuwende circussen als Soleil, Flic Flac en horrorcircussen proberen voet aan wal te krijgen bij het grote publiek wat 100% is gelukt.
Persoonlijk op Flic Flac na niets voor mij.
Laat een ieder die zich geroepen voelt circus maken maar zorg voor kwaliteit. Dat kan in het klein en in het groot. Maar wil het circus niet verder haar naam verliezen als zou het achterhaald zijn dan moet men wel iets bieden. En in mijn beleving zal dat "van de gekken" moeten komen met of zonder gevulde buidel.

Berichtonderwerp: Re: Circus als roeping
BerichtGeplaatst: do okt 15, 2015 7:38 pm 

Sjaak, is de collum rubriek nog vrij? =o=

BerichtGeplaatst: do okt 15, 2015 8:04 pm 
Site Admin

Nik Boris schreef:
Sjaak, is de collum rubriek nog vrij? =o=
Ja dat wel maar de nieuwe berichten hier moeten wel eerst door mij goedgekeurd worden.
Bovenstaand bericht van Borm is wel een mooie opsomming van de verschillen in de circuswereld maar zeker geen column.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Column

BerichtGeplaatst: do okt 15, 2015 9:52 pm 

Een column is van oudsher een manier om de krant vol te krijgen als er gebrek aan nieuws was. Dat deed dan bijvoorbeeld de hoofdredakteur. Later voelde elke bekende Nederlander zich geroepen dergelijke vulling te levereren aan krant en tijdschrift. De goede te na - bijvoorbeeld Bob Smalhout en Leon de Winter - is het meestal prullaria. Net als mijn stukjes. Leuk voor een handjevol gelijkgestemden en meerdere handen vol beterweters. Gewoon een beetje opschrijven wat in de kop spookt. Leuk. Meerderen zouden dit moeten proberen want ik zie op dit forum veel kijkers maar weinig schrijvers.

BerichtGeplaatst: do okt 15, 2015 11:15 pm 

Hier kan ik mij ook helemaal in vinden! =o=

BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2015 4:46 pm 

Ook al verandert zijn mening soms wel heel snel, van circussen weet Borm door zijn bezoeken dus wel iets af. Met bepaalde dingen die hij schreef was ik het bepaald niet eens, en dat heb ik, dacht ik, ook wel laten merken. Dat mag en moet kunnen op een forum. Dat wordt je niet altijd in dank afgenomen!
Verplicht is het echter niet, ook alleen kijken of meelezen is toegestaan, al vinden sommigen van niet...

Dit lijkt me een van de betere definities:
Citeer:
Forum
Een plaats waar mensen online samenkomen om berichten te posten of te lezen, bestanden kopiëren vanuit de bestandsbibliotheken (libraries) en om regelrecht te praten met andere leden. Je kunt deelnemen aan de discussies in een Forum (via berichten of in een gesprek) of gewoon alleen maar meekijken. Er zijn forums voor speciale onderwerpen en forums die heel algemeen zijn.

Van kranten maken heeft hij helaas minder verstand.
Eerst ook maar even de volgens mij meest geslaagde definitie van een column:

Citeer:
column
Korte prozatekst, geschreven voor een dag- of weekblad of voor een tijdschrift (of ander medium. d.e.) door een medewerker die vanuit een onafhankelijke positie bepaalde onderwerpen die vaak een bepaalde actualiteitswaarde hebben op de korrel neemt. De column heeft een beperkte omvang (meestal een kolom of een gedeelte daarvan), verschijnt regelmatig en heeft doorgaans een vaste plaats in een periodiek. De inhoud is meestal polemisch, maar ook vaak humoristisch en spits geformuleerd; in het laatste geval spreekt men ook wel van een cursiefje. Het verschijnsel column is betrekkelijk jong, maar heeft in enkele decennia een hoge vlucht genomen. In 1979 verscheen een speciaal nummer van de Haagse Post (27-10-1979) dat gevuld werd met bijdragen van columnisten.

Bekende columnisten zijn (of waren) bijvoorbeeld Gerrit Komrij, Hugo Brandt Corstius, Jan Blokker, Jan Mulder, Renate Rubinstein en Johan Anthierens.

Ik heb heel wat jaren in dat wereldje meegelopen, maar dat er zoiets dergelijks is ontstaan wegens gebrek aan kopij is absoluut niet waar!
Columnisten werden speciaal voor dit doel (het schrijven van een column) aangetrokken en kregen daar een, zeker in verhouding met 'gewone' journalisten, buitengewoon hoge vergoeding voor. Om de simpele reden dat verwacht werd dat het extra lezers (of later luisteraars of kijkers) zou trekken. Wat vaak ook het geval was en nog wel is.
Landelijke bekendheid van de schrijver onder het publiek was zo goed als altijd een vereiste.
Dat schrijven deed nooit de hoofdredacteur, want die kenden de lezers nauwelijks of helemaal niet. Uitsluitend zijn naam prijkte om de voorpagina....
Borms verward dan ook de column met het hoofdartikel, vaak te vinden op pagina 2 of 3.
Daarin geeft de hoofdredacteur of een vervanger (al dan niet ondertekend) zijn visie NAMENS DE KRANT (of ander medium) op het meest opvallende nieuws van dat moment. Het is als het ware een statement zodat de lezer weet waar deze krant voor staat. Niet sarcastisch, niet humoristisch, maar vaak kurkdroog. En daardoor ook al vaak veel minder gelezen dan een column!

Verder zou het de heer Borm sieren wanneer hij in zijn teksten wat vaker uit liet komen dat het hier zijn eigen mening betreft in plaats van te schrijven alsof het over vaststaande feiten gaat.
Aan nieuwe ontledingen op dit gebied heb ik geen behoefte (meer).
M'n koelkast heeft nog steeds geen honger maar mijn azijn is wel op!
(Kijk, dit zou nou een leuke zin zijn in een column....)

BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2015 5:00 pm 

Ik schrijf ALTIJD met een eigen mening. Ik ga dat niet bij elke uitspraak melden.
Een ander schrijft met zijn mening. De combinatie leverd vaak veel leesplezier op.
Ik ben wel blij dat je azijn op is Didier.
Voor wat betreft een column hebben beiden gelijk. Jij de echte waarheid en ik de poëtische.

BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2015 5:04 pm 
Site Admin

borm schreef:
Voor wat betreft een column hebben beiden gelijk. Jij de echte waarheid en ik de poëtische.

Mijn definitie:
Een column is een verzameling overpeinzingen van een auteur die ze goed op schrift kan zetten en daarbij zijn gedachten de vrije loop laat.

BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2015 5:30 pm 

De reactie van Borm begrijp ik niet op het punt van 'allebei gelijk', maar dat zal aan mij liggen.
Want wat een poëtische waarheid betreft heb ik nog wel een leuke:

Citeer:
Deze poëtische waarheid is van een andere orde dan onze alledaagse. Daarom kunnen wij (soms met wat moeite) verhalenvertellers, fantasten en leugenaars ontmaskeren.

.....................................................!

Heuvels definitie lijkt me zelfbedacht en wel heel kort door de bocht.
De door mij geciteerde is aardig uitgebreider en daardoor completer.

Natuurlijk hoef je dat er niet in elke zin bij te zetten, meneer Borm. Zo nu en dan of een keer per bericht mag ook gerust.
Zo niet, dan plaats je wat je schrijft als vast staand, en zal ik bij de groothandel azijn per dozijn aan moeten gaan schaffen!
Sommigen zouden dat best leuk vinden (weet ik), anderen dan weer niet.

BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2015 6:19 pm 

Terwijl Didier momenteel alle groothandels in azijn aan het afstruinen is wil ik weer even terug naar het onderwerp.
Ik was laatst in Denemarken en heb daar de hele nacht gesproken met de junior director van Circus Dannebrog Dhr Enoch. Drie keer zijn we de woonwsgen uitgeweest omdat hij - na enig drankgebruik - tot drie keer toe liet zien hoe recht de wagens stonden. Een dag later waren we bij Arena. Benny Berdino was gastvrij en hamerde de hele avond op zijn goede programma. Hij was daar terecht trots op. Ook bij circus Arli trof ik een directie die 24 uur per dag met hun circus zijn begaan.
Bij al deze drie bedrijven trof ik een grote dosis passie. Zij raken allen niet uitgepraat over hun bedrijf.
Er waren ook circussen waar dat anders was. Geen communicatie mogelijk. Of dit te maken heeft met desinteresse, tijdgebrek of arrogantie weet ik niet maar de beste herinneringen bewaar ik toch aan de eerste drie.
Het circus gaat door ook voor en na de voorstelling.
Ik weet mij nog te herinneren dat de clown Jimmy Folco na de voorstelling door het publiek naar zijn woonwagen liep met een harses op onweer. Ik heb dasrna nooit meer om hem gelachen want altijd als ik hem zie denk ik aan het chagrijnige gezicht. Ik moet eerlijlheidshalve zeggen dat dat vorige week ook gebeurde met Fumigalli bij Krone.
Even een paar minuten langer in je rol blijven zou beter zijn.

Neem dan de vroegere artiest Ben Berdini van de Nederlandse Berdinis die tot de lastste bezoeker was vertrokken handjes bleef geven aan de mensen. Alberto Althoff heeft in Den Helder een keer de slechts vijftig bexoekets met een paraplu boven het hoofd naar de auto gebracht na afloop van de voorstelling. Zou ik wijlen Hans Martens nooit zien doen.
Het is allemasl het verschil tussen circus als levenswerk of als broodbeleg.
Beide hebben mijn waardering maar mijn voorkeur gaat uit naar het eerste.

Over Ben Berdini gesproken. Ik heb hem jarenlang mogen mee maken en weet dat er nog velen zijn die deze excentrieke man kennen.
Hij verdient een apart hoofdstuk welke ik zeer binnenkort begin.
Dat zal pittig worden met hoogte en dieptepunten. Maar als we een eerlijk beeld willen schetsen moet alles ook eerlijk gezegd kunnen worden. Maar ere wie ere toekomt: Hij is een ware Nederlandse legende.
Binnenkort op Circuswereld.

BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2015 9:25 pm 

borm schreef:
Alberto Althoff heeft in Den Helder een keer de slechts vijftig bexoekets met een paraplu boven het hoofd naar de auto gebracht na afloop van de voorstelling. Zou ik wijlen Hans Martens nooit zien doen.

Het is hier het verschil tussen kennis en het zogenaamd allemaal heel goed weten.
Hans Martens heeft eens een complete voorstelling voor één bezoeker gegeven, omdat die voor zijn verjaardag naar het circus was gegaan.
En na de voorstelling hebben artiesten en personeel die ene gast ook nog toegezongen. Happy birthday to you.
Het is maar dat je het weet.

BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2015 11:16 pm 

Een mooi verhaal. Zal wel een leuk jong meisje zijn geweest.
Leer mij Hans Martens kennen :lol:
Maar even serieus;
Waarom altijd zo laatdunkend schrijven ?
Nog een vraag. Was je erbij ?
Ik wel bij de paraplu van Alberto.

BerichtGeplaatst: za okt 17, 2015 2:01 pm 

Citeer:
Dat zal pittig worden met hoogte en dieptepunten. Maar als we een eerlijk beeld willen schetsen moet alles ook eerlijk gezegd kunnen worden. Maar ere wie ere toekomt: Hij is een ware Nederlandse legende.

Nog even en we kunnen hier (ook) gaan lezen over de escapades van Boltini. Teneinde een eerlijk beeld te schetsen van een ware Nederlandse legende......
(Ja hoor, er was weer volop azijn!)

Citeer:

Jaja, dat lazen we al eerder. Een voorstelling erdoor jassen omdat er tenslotte ook gegeten moet worden.
Je hebt ze gewoon nooit leren kennen. Misschien wel bewust niet gewild.
Maar ik kan je verzekeren dat bij alle familiecircussen (om dat k..woord komedianten te vermijden) die ik ken -en dat zijn er heel wat- hun circus hun levenswerk is!! En hoe! Misschien zelfs wel meer dan bij die prachtige grotere circussen!
Zoals iemand anders hier onlangs ook al stelde: die familiebedrijven vormen de basis van de hele circuswereld.
Van oudsher en vandaag de dag nog steeds!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00